UOKiK występuje przeciwko 18 bankom

UOKiK występuje przeciwko 18 bankom

Dodano: 
Raiffeisen Bank Polska
Raiffeisen Bank Polska Źródło:Przemysław Jahr / Wikimedia Commons
Przeciwko 18 bankom zostało wszczęte postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z ramienia prezesa tej instytucji. Kontrola ma na celu sprawdzenie, czy prawa konsumenta nie są łamane w zakresie zmieniania umów bankowych i czy nie cierpi na tym prawo klienta do informacji.

twitter

Wśród banków, które objęte zostaną sprawdzeniem procedur dotyczących informowania klientów o zmianie warunków umów finansowych, znajdują się Bank BG, BNP Paribas, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Bank BPH, Deutsche Bank Polska, Euro Bank, Getin Noble Bank, Idea Bank, mBank, PKO BP, Plus Bank i Raiffeisen Bank Polska. Przeciwko tym instytucjom postępowanie UOKiK zostało wszczęte w drugiej połowie ubiegłego roku. Przeciwko 6 innym bankom (Credit Agricole Bank Polska, Alior Bank, Bank Millennium, BZWBK, ING Bank Polski i Pekao) postępowania takie toczą się od końca 2015 roku.

Prezes UOKiK wyraził zaniepokojenie praktykami banków w ramach ich działalności elektronicznej poprzez udostępnianie klientom wewnętrznego systemu informacji. Szef UOKiK zauważył, że zgodnie z prawem bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informację o zmianach umowy na trwałym nośniku, czyli listownie, jako zapis na nośniku USB lub jako wiadomość e-mail zawierającą wszelkie niezbędne informacje. Sytuacja, w której banki informują konsumentów o zmianach za pośrednictwem kontrolowanych przez nich bankowych systemów wewnętrznych nie sprzyja przejrzystości i niezmienności informacji podawanych przez bank. Co więcej, niektóre z banków nie wskazują konsumentom podstawy prawnej i okoliczności, na mocy których dokonują zmian w umowach, co również uznane zostało za niedopuszczalne.

Stanowisko prezesa UOKiK w tej sprawie zostało nadto potwierdzone orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który wypowiedział się w sprawie systemów bankowości elektronicznej 25 stycznia 2017 r. wskazując, ze konsument musi obowiązkowo być poinformowany o tym, że w systemie takim czeka na niego wiadomość. TSUE zaznaczył także, że niezbędnym jest, by klient banku miał zagwarantowany dostęp do tej wiadomości i mógł ją odtworzyć we właściwym czasie.

Źródło: UOKiK
Czytaj także