Posłowie wyrazili zgodę na przekop Mierzei Wiślanej. Wkrótce ruszą prace

Posłowie wyrazili zgodę na przekop Mierzei Wiślanej. Wkrótce ruszą prace

Dodano: 
Statek
StatekŹródło:Flickr / flickr.com/photos/polandmfa / Fot. Mariusz Cieszewski
Posłowie uchwalili ustawę dotyczącą przekopu Mierzei Wiślanej oraz budowy kanału żeglugowego, który pozwoli na uniezależnienie się portu w Elblągu, a także połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Przedsięwzięcie pozwoli również na zwiększenie bezpieczeństwa w tej części kraju. Za przyjęciem ustawy opowiedziało się 401 posłów. Przeciwnych było 9, natomiast 18 parlamentarzystów wstrzymało się od głosu. Projektem zajmą się teraz senatorowie.

Projekt przekopu Mierzei Wiślanej pozwoli na stworzenie nowej drogi wodnej, która połączy ze sobą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Efektem tego będzie uniezależnienie się portu w Elblągu, który będzie mógł przyjmować statki morskie o długości do 100 metrów oraz 20 metrów szerokości. Znamy także przyszłe rozmiary kanału, który będzie liczył 1,3 km długości oraz 5 metrów głębokości.

Jak podaje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, inwestycja ma charakter priorytetowy i zostanie ukończona najpóźniej w 2022 roku. Koszt przedsięwzięcia ma wynieść 880 mln zł.

Przekop Mierzei Wiślanej zwiększa bezpieczeństwo Polski

„Kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy Unii. Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej” – podaje ministerstwo.

Warto dodać, że inwestycja pozwoli na swobodny dostęp jednostek Marynarki Wojennej do portów Zalewu Wiślanego. Obecnie panujące rozwiązanie nie zawsze może pozwalać na bezproblemowe dopłynięcie np. do Elbląga jednostek Straży Granicznej czy Marynarki Wojennej. Reguluje to umowa z Federacją Rosyjską, która wydaje stanowisko i pozwolenie na wpłynięcie na jej wody terytorialne w okolicy Obwodu Kaliningradzkiego, tak by dotrzeć do portów znajdujących się na Zalewie Wiślanym.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl, onet.pl
Czytaj także