Wiceminister kultury: 700-800 mln złotych więcej dla mediów publicznych z abonamentu

Wiceminister kultury: 700-800 mln złotych więcej dla mediów publicznych z abonamentu

Dodano: 
Warszawa, 2015. Beata Szydło podczas debaty telewizyjnej
Warszawa, 2015. Beata Szydło podczas debaty telewizyjnej Źródło: PAP / Leszek Szymański
– Nic się nie zmieniło, prócz tego, że wprowadzono domniemanie, że każdy kto kupuje sygnał od jakiegoś dostawcy telewizyjnego, ma urządzenie zdolne do odbioru tego sygnału – mówił wiceminister kultury Paweł Lewandowski na antenie Polskiego Radia 24.

– Czyli dostosowujemy do obecnej ustawy, bo obecna ustawa mówi o tym, że każdy kto posiada urządzenie zdolne do natychmiastowego odbioru telewizyjnego bądź radiowego, jest zobowiązany do płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego – mówił.

Środki będą rozdzielone między tzw. dużym radiem, 17 rozgłośniami lokalnymi i TVP.

Lewandowski odniósł się także do zarzutów, że nowelizacja ustawy abonamentowej narusza dane osobowe.

– Ustawa o ochronie danych osobowych wyraźnie stanowi, że można bez zgody obywatela korzystać z danych osobowych, które komuś udostępnił, jeżeli jest to potrzebne do wykonania obowiązku, wynikającego z prawa, czyli w tym przypadku opłaty abonamentowej – powiedział wiceminister kultury.

Jak będzie niedługo

Projekt ustawy o zmianach w opłatach abonamentowych oraz ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje włączenie dostawców usług płatnej telewizji do procesów rejestracji odbiorników oraz identyfikacji podmiotów, które muszą płacić abonament.

Opłaty ma pobierać Poczta Polska, która dostanie prawo do żądania informacji od dostawców usług telewizji płatnej na temat poszczególnych klientów. "Jednocześnie dane osobowe podmiotów, które muszą płacić abonament, byłyby odpowiednio zabezpieczone, zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych" – czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

W projekcie zaproponowano także łatwiejszą rejestrację odbiorników przez osoby korzystające z usług płatnej telewizji. Odbiorcy będą mieli możliwość zarejestrowania telewizora za pośrednictwem dostawcy usług płatnej telewizji.

Przy zawarciu umowy dostawca będzie musiał przekazać klientowi informację o obowiązku zarejestrowania odbiornika oraz uregulowania opłat abonamentowych. Klient będzie informowany, że niektóre jego dane osobowe zostaną przekazane Poczcie Polskiej.

Czytaj też:
Wiceprezes Polskiego Radia: Każda firma musi spinać swój budżet
Czytaj też:
Bodnar o ustawie abonamentowej: Miałbym problem z obywatelskim nieposłuszeństwem

Źródło: Polskie Radio 24
Czytaj także