Deklarację w tej sprawie podpisali w środę prezes IPN dr Jacek Szarek i szefowa MEN Anna Zalewska. Przedstawiciele obu instytucji poinformowali, że chcą współpracować przy "opracowywaniu projektów różnych form doskonalenia nauczycieli w zakresie wiedzy z najnowszej historii Polski".
"W szczególny sposób strony wspierać będą doskonalenie zawodowe nauczycieli przedmiotów humanistycznych oraz wpływać będą na aktywny udział młodzieży w przedsięwzięciach patriotycznych i edukacyjnych Instytutu Pamięci Narodowej na wszystkich poziomach nauczania szkolnego" – czytamy w liście intencyjnym. IPN i MEN podkreślają, że dokument sformułowano "w poczuciu odpowiedzialności za kształt świadomości historycznej młodego pokolenia Polaków".
– Dyrektorzy szkół i nauczyciele już od wielu lat korzystają z pomocy edukacyjnych wydawanych przez Instytut Pamięci Narodowej. Dzięki podpisanemu dziś porozumieniu chcemy zacieśnić naszą współpracę – mówiła na konferencji prasowej minister edukacji Anna Zalewska. Prezes IPN podkreślił z kolei, że obecność w szkołach to jedno z najważniejszych zadań Instytutu. – To właśnie tam realizujemy wiele projektów i działań, które mają na celu wzrost wiedzy historycznej młodego pokolenia – zaznaczył Jacek Szarek.
Z danych, którymi dysponuje MEN, wynika, że licealiści wiedzą o najnowszej historii Polski zdecydowanie więcej niż uczniowie techników i szkół zawodowych. Najgorzej wypadają jednak absolwenci gimnazjów. Według badań przeprowadzonych przez resort edukacji aż 18 proc. ankietowanych absolwentów gimnazjum nie posiada kompetencji zapisanych formalnie w podstawie programowej dla szkół podstawowych. Co więcej, tylko nieliczna część z nich radzi sobie z analizą tekstu, z wykorzystaniem myślenia chronologicznego, wnioskowaniem w oparciu o źródła ikonograficzne i identyfikacją faktów historycznych – podkreśla MEN.
dmc
FOT. IPN.GOV.PL
MEN/IPN