EkonomiaLuxtorpeda na bocznicy

Luxtorpeda na bocznicy

Projekt
Projekt "Luxtorpeda 2.0" wziął nazwę od przedwojennego polskiego pociągu. Na zdjęciu obok obecnej nowoczesnej polskiej konstrukcji – pociągu Dart / Źródło: PESA / NAC / JAN
Dodano 22
Albo plan uczynienia z Polski giganta w produkcji pociągów był tylko buńczucznym hasłem, albo ktoś poświęcił go w politycznej wojnie na osłabianie Mateusza Morawieckiego.

Rząd PiS lubi stawiać sobie epokowe cele. A przynajmniej o nich informować. Mamy mieć centralny port lotniczy, uregulowane rzeki, którymi transportować będziemy towary, i elektryczny polski samochód. O ile do każdego z tych pomysłów można było mieć mniejsze lub większe zastrzeżenia, a koncepcja polskiego auta elektrycznego już zaczyna wyglądać jak autokarykatura, o tyle rząd miał jeszcze jeden wielki cel, bardziej realny – rozwinięcie polskich firm kolejowych do gigantów, którzy nie tylko będą dominować na rodzimym rynku, lecz także zbudują pozycję na rynkach zagranicznych. Wygląda jednak na to, że nie tylko nie rozwiniemy przemysłu kolejowego ani nie wykorzystamy ogromnego potencjału polskich firm, lecz także nie zdołamy wyrwać ich z kłopotów, które je trapią.

Okładka tygodnika Do Rzeczy: 24/2017
Cały artykuł dostępny jest w 24/2017 wydaniu tygodnika „Do Rzeczy”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
/ dcy
 22
  • Jerzy IP
    Artykulik może byłby ciekawy, gdyby przedstawił jakieś fakty, bo tak to wygląda na zwykłe ujadanie , jak głos psa mojego sasiada, który drze pysk bez powodu, ale to jest tylko pies
    Dodaj odpowiedź 7 8
      Odpowiedzi: 1
    • barbapapa IP
      Wielkie plany, oparte na założeniach polityki nakazowo- rozdzielczej muszą zakończyć się klęską. Osiągnięcia są tak wielkie, że NEWAG w ramach tychże zamknął fabrykę lokomotyw w Gliwicach. Przez ostatnie dwa lata PKP zamówiły kilkanaście niemieckich Vectronów... i tyle. Przez ostatnie 25 lat kupiono w polskich fabrykach 10 lokomotyw Gama!
      Ale tez- czemu się dziwić, skoro na niektórych trasach pociągi muchy wożą. Chętni do dojazdów by byli, ale nikt nie chce być uzależniony od 3-4 pociągów na dobę do tego jeżdżących 40km/h. A więc zyskują busiarze.
      A trasy kolejowe? Większość w fatalnym stanie, pociągi mogą jeździć po nich rzeczone 30-40km/h. Za to trasa Warszawa -Poznań będzie remontowane za grube miliardy po raz 148-my.
      Dodaj odpowiedź 4 6
        Odpowiedzi: 0
      • Szymon IP
        Te dzisiejsze media... No o czym koleś ma pisać? Nasmarował coś tam, za rok okaże się, że to wszystko bzdety, gościa już w mediach nie będzie, ale dzisiaj śmierdzi. Ogarnijcie się, panowie "dziennikarze" i "publicyści". Nic wam nie mówi spadająca sprzedaż i klikalność?
        Dodaj odpowiedź 10 3
          Odpowiedzi: 1
        • wilczek IP
          Bydło które psuje Polskę od dwóch zaprzęgniemy do katorżniczej pracy przy odbudowie. Nie bedzie modlitw ani zmiłuj
          Dodaj odpowiedź 3 8
            Odpowiedzi: 0
          • taka prawda IP
            NIKT nie poswicil Morawieckiego,bo nie musial.To przyuczona do bankowowsci miernota,BEZ pojęcia o gospodarce i jej działaniu.Kazdy jego pomysl to pudlo,od Arrinery po samochody elektryczne których miał być szybko milion ale NIE będzie.Jedyne,co ten człowiek potrafi,to dusic polskie firmy obkladajac je kolejnymi restrykcjami i kolejnymi ,coraz gorszymi podatkami.Az zamorduje wszystko do końca.
            Dodaj odpowiedź 6 13
              Odpowiedzi: 0
            • świnoujściak IP
              Do Tomasza (to juz 7.próba umieszczenia tego postu, wciąż mi odrzucają i testują, czy nie jestem automatem):
              Nie wiesz o czymś - to jest tylko główna teza artykułu, a całość, 3-stronicowa jest w wydaniu papierowym lub cyfrowym, kupowanym! Wiem, bo czytałem artykuł, autor dokładnie analizuje sytuację.
              Dodaj odpowiedź 11 2
                Odpowiedzi: 0
              • Średniak IP
                Problemem jest katastrofalnie niski poziom nauczania o sanacyjnej II RP w szkołach i nie tylko. Naczelnik uważa, wbrew faktom, że sanacyjna II była sukcesem. A była klęską, ze względu na:

                1) brak dostępu do zagranicznych rynków zbytu
                2) etatyzm i uprzywilejowanie firm państwowych
                3) gospodarką rządziły tępe trepy, przypominam wszystkim, że "Kariera Nikodema Dyzmy", wydana w 1932 opisywała rządy sanacyjnych tępych trepów
                4) błędem było też trzymanie się parytetu złota

                Oczywiście Gdynia była koniecznością, a centralna magistrala węglowa olbrzymim sukcesem, ale nie zmienia to ogólnego obrazu.

                To prawda, że reżim sanacyjny był bez porównania łagodniejszy od komuny, zwłaszcza w latach 44 - 56. Ale to nie powód by idealizować.

                Naprawdę ważnym ruchem w historii Polski był ruch egzekucyjny i to on powinien być podstawą budowy III/IV RP.
                Dodaj odpowiedź 9 14
                  Odpowiedzi: 2
                • Tomasz IP
                  Nie lubię buńczucznych haseł, ani sensacyjnych wrzutek. A do tej drugiej kategorii zalicza się powyższy tekst; nic autor nim nie wnosi. "(...) nie rozwiniemy przemysłu kolejowego ani nie wykorzystamy ogromnego potencjału polskich firm, lecz także nie zdołamy wyrwać ich z kłopotów, które je trapią." Argumentów na poparcie tez nie podaje się...
                  Takim dziennikarzem każdy być może. Exeplum: Komorowski był dobrym prezydentem. He he.
                  Dodaj odpowiedź 32 6
                    Odpowiedzi: 0
                  • elektryk IP
                    Treść została usunięta
                    Dodaj odpowiedź 9 45
                      Odpowiedzi: 0
                    • Bufetowa z Brzeszcz IP
                      Szanowni Państwo. W ciągu ostatnich ośmiu lat rządów koalicji PO-PSL, Polki i Polacy otrzymali do użytkowania kilkadziesiąt nowoczesnych składów pociągów Pendolino, Dart, Flirt itd. W ciągu ostatnich dwóch lat nierząd reżimu Mlas-Kacza oraz dwór Maliniaka, rozbił kilkanaście luksusowych limuzyn rządowych i nie oddał do eksploatacji ani jednej drezyny. POLSKA W RUINIE.
                      Dodaj odpowiedź 28 82
                        Odpowiedzi: 3
                      • Adam K. IP
                        Najlepszą wizję rozwoju Polski od samego początku miała nasza lewica.
                        Z powodów ideologicznych została ona storpedowana przez katolewactwo i zastąpiona malwersantami, oszustami i pospolitymi złodziejami. A to co się teraz dzieje, to już zupełny idiotyzm.
                        Katolewactwo zarzuca katoprawicy, że priorytetem rządu jest obrona własnych obywateli.
                        Dodaj odpowiedź 9 71
                          Odpowiedzi: 1
                        • Łukasz D. IP
                          Te artykuły są buńczuczne. Najpierw chwytliwy tytuł a potem nieobroniona teza.
                          Dodaj odpowiedź 54 7
                            Odpowiedzi: 1

                          Czytaj także