EkonomiaW Polsce zbudują hybrydowy pociąg. Firmy kolejowe podpisały umowę

W Polsce zbudują hybrydowy pociąg. Firmy kolejowe podpisały umowę

zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne / Źródło: PAP / Andrzej Grygiel
Dodano 6
PKP Intercity, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor" podpisały w środę umowę o współpracy badawczo-rozwojowej w ramach projektu budowy lokomotywy dwunapędowej (hybrydowej). Będzie to pierwsza tego typu polska konstrukcja.

W ramach współpracy ma powstać nowa, zgodna z wymogami TSI lokomotywa dwusystemowa spalinowo-elektryczna, zaprojektowana przez bydgoskiego producenta. PESA stworzy ją we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych "Tabor" jako podwykonawcą oraz z PKP Intercity jako konsultantem i podmiotem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania.

– Doświadczenie bydgoskiej firmy w budowie lokomotyw elektrycznych, zdolnych do pracy manewrowej na torach bez sieci, wsparte doświadczeniem PKP Intercity w eksploatacji wielu typów lokomotyw, stwarza szansę na realizację projektu, który doskonale wpisuje się w założenia strategii Luxtorpeda 2.0. Byłaby to pierwsza tego typu całkowicie polska konstrukcja – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

– Ten typ pojazdu zmieni dotychczasowy model obsługi trakcyjnej – nie trzeba już będzie w procesie przewozowym korzystać z dodatkowej spalinowej lokomotywy manewrowej. To wspólne przedsięwzięcie polskiego przewoźnika i producenta wpisuje się w pełni w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Do tej pory nie było takich działań i cieszymy się, że to właśnie PKP Intercity i PESA wyznaczają nowy trend w relacjach producent-przewoźnik – zaznacza Robert Świechowicz, prezes PESA.

Oszczędność dzięki innowacjom

Całość prac podzielona będzie na cztery etapy. Obejmą one przygotowanie opisu technicznego projektowanej lokomotywy i harmonogramu prac, fazę badawczą, proces budowy oraz testy lokomotywy. W ramach współpracy powstanie specjalny komitet, składający się z przedstawicieli każdej ze stron biorących udział w projekcie. Będą oni dokonywać zatwierdzeń i odbiorów poszczególnych etapów współpracy.

– Projekt ten powstaje z myślą o wdrożeniu przez PKP Intercity do eksploatacji pojazdów dwunapędowych. Takie rozwiązanie umożliwi m.in. obsługę pociągów na różnych liniach (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych) bez konieczności zmiany pojazdu oraz wykonywanie manewrów ze składami na stacjach końcowych bez potrzeby wykorzystania lokomotyw spalinowych. Pozwoli to na dużą oszczędność czasu oraz pieniędzy – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

– Warto podkreślić, że ten typ lokomotywy jest szczególnie przydatny w realizacji przewozów intermodalnych, czyniąc je tańszymi i szybszymi. Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w zakresie przewozów intermodalnych spodziewamy się dużego zapotrzebowania na takie właśnie pojazdy – dodaje Andrzej Waszczuk, nadzorujący projekt lokomotywy dwusystemowej w PESA.

Projekt zakłada budowę pojazdu z dwoma źródłami zasilania: z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego. Lokomotywa dwunapędowa będzie normalnotorowym, czteroosiowym pojazdem o mocy, w zależności od źródła zasilania, maksymalnie 2 800 kW (elektryczna) lub 1 800 kW (spalinowa). Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu pojazd będzie mógł być eksploatowany zarówno w dalekobieżnym ruchu pasażerskim, przewozach intermodalnych, jak i do wszelkich prac manewrowych towarzyszących tym przewozom.

Wsparcie NCBiR

Projekt budowy lokomotywy dwunapędowej, nazwany "Platforma lokomotyw z zaawansowanymi spalinowo elektrycznymi (wielosystemowymi) układami napędowymi", zgłoszony został przez PESĘ do konkursu na dofinansowanie projektów innowacyjnych programu Innotabor ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i uzyskał pozytywną ocenę oraz rekomendację dofinansowania. Było to podstawą do podpisania przez PKP Intercity umowy z producentem.

Wybudowana w ramach realizacji umowy lokomotywa dwunapędowa stanowić będzie własność PESY. Po zakończeniu testów PKP Intercity uzyska możliwość zakupu pojazdu, pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków przez producenta.

Nowoczesne technologie w służbie kolei

W 2016 roku, 6 października, przedstawiciele PKP Intercity oraz PESY Bydgoszcz podpisali list intencyjny o rozwoju współpracy. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w obszarze prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. Według założeń listu, pierwszym wspólnym projektem miała być budowa lokomotywy dwunapędowej elektryczno-spalinowej. Dzisiejsze podpisanie umowy o współpracy badawczo-rozwojowej w ramach projektu to istotny krok w kierunku realizacji projektu.

/ Źródło: Informacja prasowa
/ dcy
 6
  • hrabia IP
    trzy miliony mieszkań, milion samochodów, milion pociągów...
    Dodaj odpowiedź 1 8
      Odpowiedzi: 2
    • Konstruktor IP
      Pierwsza w Polsce? Pierwsza wielosystemowa? To ja odsyłam do Newag Dragon z modułem spalinowym, których kilka sztuk ma w swojej flocie Freightliner.

      Widac, że ktoś nieoczytany, PESA sie spóźniła, ale media ma pod sobą.
      Dodaj odpowiedź 10 1
        Odpowiedzi: 0
      • Nasrallah Nhayeeb IP
        Rozumiem, że będzie to skrzyżowanie któregoś (z niedawno obiecywanego miliona) samochodu elektrycznego z jednym z tych tysięcy wyprodukowanych, dronów?
        Słuszną linię ma nasza władza!
        Choć, jak uczy doświadczenie ostatnich dwóch lat, skończy się pewnie na hybrydowej furmance, w której owa hybrydowość polegać będzie na tym, że z przodu będzie ją ciągnął chudy koń a z tyłu popychał biedny chłop. Bo i jednemu i drugiemu będzie brakować na żywnośc z powodu wzrostu jej cen i podatków.
        Założymy się?
        Dodaj odpowiedź 14 23
          Odpowiedzi: 0
        • Czas prawdy IP
          Brawo Polska!!!! UE, ani jej agenci z opozycji, nas nie zatrzymaja i nie zmienia w swoich niewolnikow.
          Brawo rzad PIS!!!!!
          Dodaj odpowiedź 22 10
            Odpowiedzi: 0

          Czytaj także