"Rembrandt osobiście", "Bruegel w towarzystwie". Wystawy w Muzeum Narodowym

"Rembrandt osobiście", "Bruegel w towarzystwie". Wystawy w Muzeum Narodowym

Dodano: 
Wystawa "Bruegel w towarzystwie" w Muzeum Narodowym w Warszawie
Wystawa "Bruegel w towarzystwie" w Muzeum Narodowym w Warszawie Źródło: PAP / Paweł Supernak
Już jutro Muzeum Narodowe w Warszawie otworzy dwuczęściową wystawę poświęconą Rembrandtowi i Brueglowi. Będzie ją można zwiedzać do 3 listopada.

W tym roku przypada 450. rocznica śmierci Bruegela oraz 350. rocznica śmierci Rembrandta. Z tej okazji Muzeum Narodowe organizuje dwa odrębne pokazy ich grafik. Jak zapowiada Muzeum, zaprezentowane zostaną dzieła od najwcześniejszych po dojrzałe, najwybitniejsze – wszystkie pochodzące z czasów życia artystów (a nie, jak to się czasem zdarza w przypadku grafiki, odbitki wykonane z zachowanych płyt znacznie później, sto i więcej lat po śmierci twórcy).

– Nie starałam się zaakcentować podobieństw między artystami. Przeciwnie, chciałam stworzyć dwa odrębne światy – mówi Joanna Tomicka, kuratorka dwuczęściowej wystawy.

Na wystawie poświęconej Bruegelowi Starszemu – obok Polowania na dzikie króliki – będzie można zobaczyć ponad 30 rycin według jego rysunków, wykonanych przez antwerpskich rytowników, z którymi współpracował. Dzieła o zróżnicowanej tematyce ukazują nowatorskie rozwiązania w zakresie pejzażu, inne – utrzymane w konwencji alegorii – są uniwersalną przypowieścią o świecie, sceny rodzajowe zaś wprowadzają widza we współczesne artyście realia (kiermasz, odpust, codzienne życie wsi). Dowcip, znakomite obserwacje, umiejętności techniczne powodowały, że był i jest Bruegel jednym z ulubieńców zarówno koneserów sztuki, jak i szerokiej publiczności. Wśród prezentowanych prac znalazły się m.in. Polowanie na dzikie króliki, Przypowieść o Dobrym Pasterzu, Przypowieść o Pannach Mądrych i Głupich, Zmartwychwstanie, Sąd Ostateczny, Alchemik, Kiermasz św. Jerzego oraz prace z cyklów Siedem cnót oraz Wielkie pejzaże. Wybór został poszerzony o niewielką prezentację źródeł inspiracji, jakimi były prace Hieronima Boscha oraz przykładowe ryciny powstałe według rysunków Bruegela, lecz nieco później, już po jego śmierci. W tej grupie znajduje się dzieło wyjątkowe: jedyny zachowany egzemplarz cyklu Małe pejzaże, dokumentujący pierwotny układ kompozycji.

Pokaz dzieł graficznych Rembrandta – ponad 40 akwafort – ukazuje szeroki zakres tematów od scen biblijnych przez rodzajowe po studia aktów. Obejmuje również wątki, których artysta nie podejmował w pracach malarskich, poszukiwania rozwiązań kompozycyjnych i technicznych nurtujących jego wyobraźnię. Rembrandt nie miał sobie równych w dziedzinie przedstawiania ludzkich emocji, wyrażania niuansów psychologicznych. Jego twórczość graficzną cechuje ciągłe poszukiwanie nowych sposobów warsztatowych dla oddania światłocieniowych walorów kompozycji, w gamie od bieli, poprzez najsubtelniejsze odcienie szarości, po głęboką czerń. Światłocień staje się u niego środkiem budowania nie tylko nastroju, lecz także symboliki, zwłaszcza w scenach religijnych. Dzieła te przez wieki fascynowały pokolenia artystów, publiczności, kolekcjonerów i badaczy. Publiczność będzie mogła podziwiać takie prace jak m.in. Autoportret w berecie i szalu, Żebrak wsparty na kiju zwrócony w lewo, Szarlatan, Kobieta smażąca placki, Jeździec w turbanie na koniu, Małe polowanie na lwy (z dwoma lwami), Święty Hieronim piszący przy pniu wierzby, Józef i żona Putyfara oraz Trzy krzyże.

Na przyszły rok Muzeum Narodowe planuje kolejne wystawy związane z wielkimi rocznicami: 100. rocznicą wybuchu wojny polsko-bolszewickiej oraz - także 100. - rocznicą urodzin świętego Jana Pawła II. Planowana jest również wystawa z okazji XVIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Muzeum Narodowego.

Źródło: Muzeum Narodowe, wyborcza.pl
Czytaj także