Dziś "Black Friday". UOKiK przypomina: Wyprzedaż nie ogranicza prawa do reklamacji

Dziś "Black Friday". UOKiK przypomina: Wyprzedaż nie ogranicza prawa do reklamacji

Dodano: 
Hala Gwardii w Warszawie
Hala Gwardii w Warszawie Źródło:PAP / Tomasz Gzell
Dzisiaj "Black Friday", czyli święto miłośników zakupów i promocji. W tym dniu sklepy oferują swój asortyment po zdecydowanie niższych cenach, a niektóre promocje sięgają nawet kilkudziesięciu procent. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jednak, że wyprzedaż nie ogranicza prawa klientów do reklamacji towaru.

Obchodzenie "Czarnego Piątku" zaczerpnięto oczywiście ze Stanów Zjednoczonych, ale w Polsce dzień ten cieszy się coraz większą popularnością. Dzień ten obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina jednak Polakom, że "niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie".

Klientom sklepów stacjonarnych UOKiK przypomina, że również "kupując na wyprzedaży mają prawo do reklamacji”. "Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu" – czytamy na stronie UOKiK.

Urząd przypomina też, że jeśli cena produktu przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, to klient ma prawo kupić towar w korzystniejszej cenie. "Jesteś niezadowolony z zakupów? Chcesz je oddać? Pamiętaj, jeżeli kupujesz stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Zapytaj o to przed zakupem. Sprzedawca sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru" – ostrzega UOKIK.

Konsumentom, którzy kupują w sklepach internetowych, UOKiK przypomina, że mają prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie. "Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem" – informuje Urząd.

Warto zapoznać się dokładnie z całą listą praw, która znajduje sięna stronie internetowej UOKiK.

Źródło: UOKiK
Czytaj także