"Kresy w malarstwie polskim". Zapraszamy na wystawę w Gliwicach

"Kresy w malarstwie polskim". Zapraszamy na wystawę w Gliwicach

Dodano: 4
Ruiny zamku (aut. Wincenty Dmochowski). Zdjęcie pochodzi ze zbioru Muzeum Narodowego w Krakowie
Ruiny zamku (aut. Wincenty Dmochowski). Zdjęcie pochodzi ze zbioru Muzeum Narodowego w Krakowie Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie
Muzeum w Gliwicach zaprasza na lekcję „geografii serdecznej” i podróż do krainy prawie „mitycznej”, jaką dla dzisiejszej Polski stają się Kresy - wschodnie ziemie dawnej Rzeczypospolitej. Ekspozycja „Kresy w malarstwie polskim…” to swego rodzaju „Pieśń o ziemi naszej” w obrazach.

Na wystawie w Willi Caro Muzeum w Gliwicach zaprezentuje widoki z kresowego świata uchwycone na płótnach wybitnych polskich twórców, m.in.: Józefa Chełmońskiego, Adama Chmielowskiego, Leona Wyczółkowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Fałata, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy najsilniej związanego z Kresami Jana Stanisławskiego. Ruiny twierdz i zamków pamiętające wojny z Rosją i Turcją, bogactwo kolorów, bezkres pejzażu, „typy” i „charaktery” ludowe, zacisze ziemiańskich dworów… Na wystawie zobaczymy świat w obrazach, ale wciąż bije w nim ważne dla polskiej tożsamości źródło - jak u Wincentego Pola: Tam już dostać wody zdrowej Tam krynice i dąbrowy I brzozowe czyste gaje, A pług czarną ziemię kraje.

Kozak. Obraz pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

Prezentowane obrazy pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, a kuratorem wystawy jest historyk sztuki, kustosz MNK Urszula Kozakowska-Zaucha. Wernisaż odbędzie się w piątek, 15 lutego w Willi Caro o godz. 17.00. Wystawa "Kresy w malarstwie polskim ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie" dostępna dla publiczności od 16 lutego do 23 czerwca 2019 r.

– „Kresy” to słowo o ogromnym ładunku emocjonalnym. Odnosi bowiem nie tyle do terytorium, ale przede wszystkim do całej spuścizny historycznej i dziedzictwa kulturowego Rzeczypospolitej na wschodzie, dla której kresowe rubieże od średniowiecza były obszarem osadnictwa i kulturowej ekspansji. Dlatego jeśli już myślimy o Kresach w kategoriach geograficznych, to właśnie „geografii serdecznej”, która - jak w romantyzmie - każe nam szukać związków pomiędzy ludem, narodem a zamieszkiwanym przez niego terytorium. Jakby w ziemi, chmurach, niebie, barwach przyrody zawarty był jakiś szczególnie cenny dla tożsamości pierwiastek. Dlatego tak ważne jest, by Kresy były nie tylko „mityczną krainą”, ale też istotną częścią polskiej świadomości narodowej – powiedział dyrektor Muzeum w Gliwicach, Grzegorz Krawczyk.

– Kresy Wschodnie Rzeczypospolitej stały się szczególnie atrakcyjnym tematem dla artystów, którzy właśnie tam odkryli bogate źródło inspiracji: piękne krajobrazy, architekturę, historię pojmowaną w wymiarze symbolicznym. Kresy z rozległymi stepami, niezmierzonymi przestrzeniami w trudnym dla Polski okresie historycznym kojarzyły się ze swobodą, wolnością, niepodległością. Prowokowały więc i na przestrzeni XIX–XX wieku artyści często podejmowali tematykę kresową, dostosowując jej interpretację do aktualnie panujących tendencji i stylów; stąd kresowe tematy zarówno w malarstwie romantycznym, historycznym czy w młodopolskim symbolizmie – powiedziała kurator wystawy, Urszula Kozakowska-Zaucha.

Ruiny zamku (aut. Wincenty Dmochowski). Zdjęcie pochodzi ze zbioru Muzeum Narodowego w Krakowie

Wystawa objęta została honorowym patronatem Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego i Prezydenta Miasta Gliwice Zygmunta Frankiewicza.

Źródło: Muzeum w Gliwicach
Czytaj także