Kontrowersyjna wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Ministerstwo chce wyjaśnień

Kontrowersyjna wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Ministerstwo chce wyjaśnień

Dodano: 
"Daniel Rycharski. Strachy"
"Daniel Rycharski. Strachy"Źródło:Facebook / @MuzeumSztukiNowoczesnej
Wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński zwrócił się do dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej o wyjaśnienia. Chodzi o kontrowersyjną wystawę „Daniel Rycharski. Strachy”.

W komunikacie podkreślono, że zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, instytucją kultury zarządza dyrektor instytucji kultury, co oznacza, że przenosi on odpowiedzialność za całokształt działalności danej instytucji.

"Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego sprawuje nadzór nad instytucjami kultury, których jest organizatorem lub współorganizatorem. Nadzór oznacza także prawo do oceny działalności instytucji i jej dyrektora – i takie oceny są dokonywane. Nadzór oznacza również prawo do zażądania wyjaśnień w kwestiach dotyczących prowadzonej przez muzeum działalności – o takie wyjaśnienia do dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie minister się zwrócił. Nadzór nad instytucjami kultury nie oznacza natomiast uprawnień do ingerencji w kształt wystaw, spektakli, koncertów i innych wydarzeń kulturalnych" – czytamy w komunikacie MKiDN.

Resort zaznaczył, że zgodnie z prawem, usunięcia wystawy czy zdjęcia spektaklu można żądać wyłącznie wtedy, jeżeli narusza prawo, co zostanie potwierdzone prawomocnym orzeczeniem stosownych organów. "Każdemu obywatelowi, który uważa, że wydarzenie kulturalne narusza porządek prawny, przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu odpowiednim organom" – dodano.

Komunikat MKiDN dotyczy kontrowersyjnej wystawy „Daniel Rycharski. Strachy”. Jak czytamy na stronie MSN, ekspozycja ta stanowi przegląd działalności twórcy, który rozwija własną formę współpracy ze społecznością lokalną w rodzinnym Kurówku. Rycharski to, jak napisano, artysta „działający na styku różnorodnych światów społecznych: prowincji, kultury queer i wspólnoty wiary”.

"Śmiałe podejście Rycharskiego do wiary i chrześcijaństwa, które nie znajduje odpowiednika w sztuce polskiej, jest aktualnie czynnikiem napędzającym jego praktykę artystyczną. Zebrane na wystawie obiekty opowiadają historię działań artysty, który przechodzi od chęci zorganizowania oddolnej rewolucji i wprowadzenia osób LGBT+ na równych prawach do Kościoła, do praktykowania wiary na własnych zasadach. Zakorzeniony przez różne instytucje i rodzinę w religii, poszukuje w danym zestawie pojęć i wartości nowej wersji projektu emancypacyjnego, który objąłby dotychczas wykluczanych, a który nazywa bezreligijnym chrześcijaństwem" – czytamy.

Źródło: mkidn.gov.pl, artmuseum.pl
Czytaj także