Wyciek danych PESEL. Co można zrobić?

Wyciek danych PESEL. Co można zrobić?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dowód osobisty
Dowód osobisty
Prokuratura Okręgowa w Warszawie poinformowała w piątek, że pracownicy pięciu kancelarii komorniczych w sposób nieuprawniony pobierali od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy rekordów z systemu PESEL. Podpowiadamy, co można zrobić, żeby zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami takiego wycieku.

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało organy ścigania o anomaliach przy pobieraniu przez kancelarie komornicze danych obywateli z bazy PESEL 12 sierpnia. Anomalie wykryto w związku z pobieraniem danych z bazy PESEL przez uprawnione do tego kancelarie komornicze. Podejrzenia specjalistów wzbudziła nie tylko znaczna liczba tych zapytań, ale również fakt, że były one wysyłane w nocy. Po analizie aktywności kancelarii okazało się, że pięć z nich pobiera znaczne liczby danych. Mowa jest o danych ok. 1,4 mln obywateli. W związku z powyższą sytuacją, każdy kto niepokoi się o swoje dane i ewentualne szkody może zabezpieczyć się na kilka sposobów.

Przede wszystkim można zamówić alert w Biurze Informacji Kredytowej. Wówczas, gdy ktoś będzie chciał wziąć kredyt na nasze nazwisko i złoży wniosek kredytowy, to bank będzie musiał sprawdzić w BIK naszą zdolność kredytową. Jeżeli zamówimy opcję alertu, to Biuro poinformuje nas przez e-mail lub SMS-a o sprawdzaniu zdolności kredytowej. Obecnie zamówienie alertu jest darmowe, ale popularność usługi jest tak duża, że strona BIK była wielokrotnie przeciążona i nie działała. Podobną usługę można zamówić w Krajowym Rejestrze Długów.

Oprócz tego można również złożyć do prokuratury wniosek o przyznanie statusu pokrzywdzonego, co złagodziłoby ewentualne negatywne skutki i polepszyło naszą sytuację prawną. 

Inną metodą, aby ustrzec się przed niechcianym kredytem jest zastrzeżenie dowodu osobistego i wyrobienie nowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Można to zrobić w każdym banku lub przez stronę BIK. Jeżeli zdecydujemy się na taki krok, to następnie należy poinformować organ gminy lub placówkę konsularną, które wydadzą nam zaświadczenie o utracie dowodu osobistego.

Dodatkowo, każdy obywatel może bezpłatnie sprawdzić, jakie dane na jego temat znajdują się w bazie PESEL oraz czy zwracały się o nie konkretne instytucje. Taką informację można uzyskać na jeden z następujących sposobów:

- Przesłać do Ministerstwa Cyfryzacji elektronicznie wypełniony i podpisany Profilem Zaufanym wniosek.
-  Przesłać wypełniony i podpisany wniosek na adres: Ministerstwo Cyfryzacji, Departament Ewidencji Państwowych, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa, z dopiskiem SRP.

Jeśli informacje uzyskane z bazy PESEL potwierdzą, że o dane wnioskował komornik, który nie prowadził żadnego postępowania, to wówczas można zgłosić ten fakt do prokuratury, z prośbą o nadanie statusu pokrzywdzonego w toczącym się śledztwie.

kg

Fot. Wikimedia/Domena publiczna
mc.gov.pl, gazeta.pl, dorzeczy.pl

Czytaj także