Strach, rozkosz i piękno

Strach, rozkosz i piękno

Dodano: 
Dawid z głową Goliata
Dawid z głową Goliata Źródło: Flickr / Krzysztof Osica
Czterysta lat temu przez Europę przetoczyła się estetyczna rewolucja. Pod patronatem Kościoła katolickiego narodził się barok i już nic nie było takie jak przedtem.

Giovanni Lorenzo Bernini i Michelangelo Merisi, znany jako Caravaggio, po raz pierwszy razem. Za życia nigdy się nie spotkali. Do pośmiertnej konfrontacji dwóch gigantów doszło w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum. Wystawa, opatrzona podtytułem „Odkrycie emocji”, przywołuje czasy, gdy serce europejskiej sztuki biło w Rzymie. Kościół, po wstrząsach zapoczątkowanych wystąpieniem Lutra, zreformował się i odzyskał wiarę w swe posłannictwo.

Czytaj też:
Dyrektor Muzeum Narodowego: Sztuka jest odzwierciedleniem świata, w którym żyjemy

Cały artykuł dostępny jest w 1/2020 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także