Obserwator mediówPolskie tory pod lupą rosyjskich hakerów?

Polskie tory pod lupą rosyjskich hakerów?

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Pixabay / Domena Publiczna
Dodano 8
Do 2020 r. ma potrwać remont trasy kolejowej na trasie Otwock–Lublin, ale nadal nie wiadomo, kto dostarczy na linię systemy sterowania ruchem kolejowym – pisze "Gazeta Polska Codziennie".

Dziennik informuje, że trasa Otwock–Lublin to strategiczny odcinek kolei, którym poruszają się pociągi m.in. do Elektrowni Kozienice i Zakładów Azotowych Puławy.

W grze o dostarczenie na linię systemu kierowania ruchem są są Bombardier – kanadyjska spółka produkująca w Polsce, ale mająca kontakty z rynkiem rosyjskim i m.in. zarzuty korupcyjne w Szwecji, oraz konsorcjum francusko-polskie Thales Polska i DP system.

W kwietniu, gdy tygodnik "Gazeta Polska" w artykule "Bombardierzy znad Wołgi" opisał związki firmy Bombardier z rosyjskimi oligarchami, wydawało się, że to właśnie to przedsiębiorstwo będzie realizowało inwestycję. Złożyło ono bowiem najniższą ofertę na prace na linii kolejowej Otwock–Lublin.

"GPC" zwraca uwagę, że przed szwedzkim sądem rusza właśnie proces Evgena Pavlova, pracownika Bombardiera, który zdaniem szwedzkich śledczych był zaangażowany w ustawienie przetargu na modernizację linii kolejowej w Azerbejdżanie. Kwota wręczonych łapówek dla pracowników administracji w tym kraju miała wynieść ok. 100 mln dol.

Gazeta zwraca uwagę, że na miejscu był montowany sprzęt EBI Lock 950 – ten sam, który jest i miał być w Polsce. Podobne urządzenia miałby być montowane w Rosji.

Dziennik dotarł do pisma podpisanego przez ówczesnego rosyjskiego dyrektora Centrum Cyberbezpieczeństwa Borysa Makarowa do wiceprezesa Kolei Rosyjskich Walentina Gapanowicza. Z dokumentu wynika, że eksperci jednostki badawczej mieli sprawdzić szczelność systemu i wykryć w nim luki – w sumie 57 różnego rodzaju błędów mogących zagrażać bezpieczeństwu i umożliwiać ataki hakerskie, w wyniku których np. sygnalizacja może zostać zmieniona tak, aby doprowadzić do zderzenia pociągów. 

Czytaj także

 8
  • Jjj23 IP
    Windows ma kilka milionów linijek a np. AIRBUS kilka mld. Błąd nie oznacza możliwości ingerencji z zewnątrz.
    Dodaj odpowiedź 2 2
      Odpowiedzi: 0
    • jogibabu IP
      No to mamy wybór ,jak to ujął Korwin-MIkke, między dżumą a cholerą.
      Dodaj odpowiedź 3 1
        Odpowiedzi: 0
      • Adam K. IP
        Istnieje nawet pewna szansa, że po jakimś przeprowadzonym ataku hakerskim, pociągi w Polsce przestaną się spóźniać.
        Dodaj odpowiedź 8 2
          Odpowiedzi: 0
        • tutejszy IP
          Nie mogli zatrudnić banderowców z Nezałeżnej ? ,buło by taniej i pod nadzorem !!!
          Dodaj odpowiedź 4 0
            Odpowiedzi: 0
          • bzdecik IP
            Makaron Babuni mocno ostatnio pracuje nad zacieśnieniem współpracy gospodarczej z Polską!
            Dodaj odpowiedź 10 2
              Odpowiedzi: 0
            • Kolejarz IP
              Treść została usunięta
              Dodaj odpowiedź 5 4
                Odpowiedzi: 2

              Czytaj także