ŚwiatFrancja: Skandal z caracalami. Te śmigłowce miała kupić Polska

Francja: Skandal z caracalami. Te śmigłowce miała kupić Polska

Prezentacja śmigłowca Eurocopter EC725 Carnal na Lotnisku Bemowo w Warszawie
Prezentacja śmigłowca Eurocopter EC725 Carnal na Lotnisku Bemowo w Warszawie / Źródło: PAP / Jacek Turczyk
Dodano 356
Francuskie ministerstwo obrony poinformowało, że uziemionych jest ponad 75 proc. śmigłowców typu caracal. Powód? Ich naprawa jest zbyt droga. Te maszyny miała sprzedać Polsce firma Aribus, ale władze w Warszawie zerwały negocjacje offsetowe.

O sprawie informuje portal internetowy radia RMF FM, który powołuje się na słowa szefowej francuskiego MON. Florence Parly stwierdziła, że ponad połowa samolotów i helikopterów wojskowych nie może latać, bo ich naprawy kosztują zbyt drogo.

RMF24 pisze, że obecnie we francuskich siłach powietrznych dobrze funkcjonuje tylko niecała jedna czwarta caracali. To właśnie te śmigłowce miała kupić Polska, zanim władze w Warszawie zerwały negocjacje offsetowe. W ciągu ostatnich czterech lat koszty ich naprawy wzrosły w samej Francji prawie dwukrotnie.

Według doniesień ekonomicznej gazety "Les Echos" duża część dobrze funkcjonujących francuskich samolotów i helikopterów uczestniczy w międzynarodowych operacjach zbrojnych w rejonie Sahelu i Syrii. "Spośród tych, które zostają w samej Francji, na chodzie jest więc tylko niecała jedna trzecia maszyn" – czytamy na RMF24.

Portal podkreśla, że skandal we francuskich siłach powietrznych nabiera gigantycznych rozmiarów, a forsowany przez prezydenta Emmanuela Macrona pomysł stworzenia niezależnych od NATO unijnych sił zbrojnych nie wydaje się teraz zbyt realny.

/ Źródło: RMF 24

Czytaj także

 356
  • suweren IP
    No tak jest jak politycy występują w roli fachowców a nie znawcy tematu . Wtedy można snuć teorie spiskowe co do jakości zakupu .
    Dodaj odpowiedź 14 4
      Odpowiedzi: 0
    • priabon82 IP
      Za to to nielatające g....chcieli nam wcisnąć, teraz grają głupa, a sami stwierdzają, że nie mieliby pieniędzy na ich naprawę. Przecież to jest cyniczne i typowo bezszczelne rozwiązanie jak na Francuzów przystało.
      Dodaj odpowiedź 33 9
        Odpowiedzi: 0
      • MARCO IP
        Ostatnio oglądałem niepełnosprawnego senatora z Po który twierdził że znaczna część tych helikopterów lata a tylko kilka wymaga naprawy.Ten człowiek jest rzeczywiście niepełnosprawny .Podobno mieszka koło Krzesin i twierdzi ze rozmawiała z pilotami którzy twierdzili ze to są świetne helikoptery. Tylko ten ułomny człowiek zapomniał ze w Krzesinach stacjonują miśliwce a ci rzekomi piloci ktrych obraża swoją wypowiedzia Caracale to zapewne widzieli tylko na obrazkach.PANIE SENATORZE NIE UDOWADNIAJ PAN ZE W POLSKI PARLAMENCIE SA PRZYGŁUPY A IWDOWIE TO DEBILE
        Dodaj odpowiedź 39 13
          Odpowiedzi: 1
        • Pan Blisko Prawdy IP
          Treść została usunięta
          Dodaj odpowiedź 0 32
            Odpowiedzi: 1
          • Dariusz IP
            Po zbadaniu całości tematu: zdatnych do lotu jest 31% Caracali. 25% Odnosi się Helikoptera Tigre. No i teraz patrzcie co propaganda zrobiła z tym,że francuska minister użyła w swoim przemówieniu 2 x nazwy Caracal.
            Dodaj odpowiedź 17 13
              Odpowiedzi: 1

            Czytaj także