Około 400 pociągów każdego dnia w nowym rozkładzie jazdy. PKP Intercity gotowe na sezon 2019/2020
Artykuł sponsorowany

Około 400 pociągów każdego dnia w nowym rozkładzie jazdy. PKP Intercity gotowe na sezon 2019/2020

Dodano: 
Pendolino
Pendolino Źródło: Materiały prasowe
Nowe połączenia, więcej pociągów na najpopularniejszych trasach, lepsza dostępność komunikacyjna dzięki dodatkowym postojom, pociągi z Łodzi na Lotnisko Chopina w Warszawie oraz rozszerzona oferta międzynarodowa – to część nowości, na które mogą liczyć pasażerowie w nowym rocznym rozkładzie PKP Intercity, który wszedł w życie w niedzielę 15 grudnia 2019 r.

Każdego dnia na tory wyjedzie średnio ok. 400 składów PKP Intercity, czyli niemal 20 więcej niż w poprzednim rocznym rozkładzie. To oznacza m.in. jeszcze lepsze skomunikowanie stolicy z Poznaniem, Krakowem, Łodzią czy Lublinem.

Nowe połączenia i więcej pociągów na popularnych trasach

PKP Intercity uruchomiło nowy pociąg EIC „Paderewski”, który łączy Warszawę z Poznaniem. Wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, przewoźnik zwiększył liczbę pociągów na najpopularniejszej trasie Warszawa – Kraków. Teraz będzie można skorzystać na niej z 26 par pociągów, zamiast z 24 jak dotychczas. Znacząco zwiększyła się także liczba połączeń pomiędzy stolicą a Łodzią. Obydwa miasta połączyło 28 par pociągów, a nie 23, jak miało miejsce w rozkładzie 2018/2019. O dwa, do 28 (wliczając połączenia sezonowe), zwiększyła się również liczba połączeń pomiędzy Trójmiastem a Warszawą. Liczba par pociągów pomiędzy stolicą a Wrocławiem wzrosła z 12 do 14.

Dużo łatwiejsze są podróże do i z Lublina. Na tory powróciło siedem par pociągów z Warszawy trasą podstawową przez Pilawę i Dęblin. Zwiększyła się także liczba połączeń do Lublina z innych rejonów Polski. Do stolicy województwa lubelskiego będzie można dojechać bezpośrednio m.in. z Wrocławia, Katowic, Poznania, Krakowa, ze Szczecina, z Rzeszowa czy Kielc. Między innymi dzięki nowemu pociągowi IC „Bolko” relacji Lublin – Szczecin przez Kielce, Wrocław i Zieloną Górę.

Wykorzystane zostaną także pierwsze efekty trwającej modernizacji linii E30. Dzięki temu możliwe jest bezpośrednie skomunikowanie Śląska z Podkarpaciem poprzez zwiększenie liczby par pociągów między Katowicami a Krakowem z 1 do 8.

Nowymi pociągami są również TLK „Nogat” łączący Elbląg i Warszawę z czasem przejazdu wynoszącym niecałe cztery godziny, EIC „Banach” relacji Przemyśl – Kraków – Warszawa – Gdynia, kursujący w soboty w stronę Pomorza, a w niedzielę w odwrotnej relacji, wracający na Podkarpacie. Podczas szczytów przewozowych pojedzie nowy skład TLK „Słupia” relacji Łódź – Warszawa – Kołobrzeg, który ułatwi dojazd na Pomorze Środkowe. Podobnie jak TLK „Bryza”, który połączył Kołobrzeg z Olsztynem. TLK „Roztocze” to nowy pociąg, który zapewni połączenie Chełma z Katowicami, kursując przez Rzeszów i Kraków. W weekendy oraz wakacje będzie prowadzić grupę wagonów z i do Zamościa. Znacznie łatwiej będzie także dojechać do i z Krynicy-Zdroju. W nowym rozkładzie PKP Intercity uruchomiło dwa codzienne połączenia i dodatkowo trzecie w dni wolne zamiast obecnych dwóch par sezonowych.

Więcej obsługiwanych miast i miejscowości

Nowy rozkład jazdy ucieszy z pewnością mieszkańców Żagania i Żar, którzy po wielu latach będą mogli znowu podróżować koleją do Warszawy. Pociąg TLK „Konopnicka” relacji Zielona Góra – Warszawa przewiezie ich tam w czasie ok. 7 godz. i 15 min. Także mieszkańcy Zgorzelca uzyskali dostęp do usług PKP Intercity. Przewoźnik wykorzystał efekty elektryfikacji linii 278 do Zgorzelca i skierował tam pociąg IC „Nałkowska” z Warszawy.

Zakończenie prac modernizacyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury umożliwa zmianę tras części pociągów łączących Wrocław i Szczecin. W nowym rozkładzie jazdy pojadą przez Legnicę i Lubin, który tym samym znajdzie się w siatce połączeń PKP Intercity.

Pociąg IC „Dąbrowska” relacji Lublin – Warszawa – Wrocław, w efekcie modernizacji linii kolejowej 281, został skierowany przez Krotoszyn i Milicz, który tym samym uzyska dostęp do usług PKP Intercity. Także Pisz i Szczytno znajdą się wśród obsługiwanych przez przewoźnika miast. Stanie się to w lipcu 2020 r., gdy pociągi z Białegostoku do Olsztyna będą kursować trasą objazdową po zamknięciu linii przez Giżycko.

Łącznie PKP Intercity wprowadziło dodatkowe postoje na 28 stacjach. Jeszcze w rozkładzie jazdy 2014/2015 pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w 296 miastach i miejscowościach. W każdym kolejnym rozkładzie ta liczba systematycznie rosła, dochodząc do 382 obsługiwanych miast i miejscowości. W rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2019/2020 przekroczona zostanie liczba 400 miast i miejscowości, w których będą zatrzymywać się pociągi PKP Intercity.

Współpraca z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT

W grudniu zaczęło kursować sześć par pociągów relacji Łódź Fabryczna – Warszawa-Lotnisko Chopina, które są skorelowane z rozkładem lotów Polskich Linii Lotniczych LOT. Połączenia są obsługiwane nowoczesnymi składami zespolonymi PesaDART. W ten sposób PKP Intercity odpowiedziało na potrzeby pasażerów lotniczych, a także zapewniło dowozy i odwozy z pracy z obszaru stacji Warszawa-Służewiec, obok której znajduje się biznesowe centrum Warszawy. Ułatwi to dojazd do pracy nie tylko mieszkańcom Łodzi, lecz także Koluszek, Skierniewic i Żyrardowa. Pociągi zatrzymują się także na warszawskim Rakowcu.

Rozwój oferty międzynarodowej

Przewoźnik stale rozszerza ofertę połączeń międzynarodowych. W nowym rozkładzie została rozwinięta oferta połączeń między Polską a Białorusią. Z jednej pary do trzech dziennie zwiększyła się liczba pociągów z Warszawy do Brześcia. IC „Batory” z Pragi i Budapesztu prowadzi grupę wagonów do Moskwy, IC „Mickiewicz” zaś relacji Warszawa – Brześć – Warszawa jest skomunikowany z pociągiem do Mińska.

Wydłużenie relacji składu TLK „Rozewie” zapewnia całoroczne połączenie do Żyliny na Słowacji. Pociąg zapewnia codzienne skomunikowanie Trójmiasta, Bydgoszczy, Poznania, Wrocławia i Katowic ze Słowacją.

Południe Polski zostało jeszcze lepiej skomunikowane z Czechami i Austrią poprzez uruchomienie dwóch nowych połączeń międzynarodowych. IC „Porta Moravica” jedzie w relacji Przemyśl – Kraków – Katowice – Rybnik – Ostrawa – Wiedeń – Graz. To nowe dodatkowe połączenie Katowic z Wiedniem. TLK „Galicja”, wcześniej kursujący w kategorii IC między Przemyślem a Krakowem, kursuje na dłuższej trasie Przemyśl – Kraków – Katowice – Racibórz – Ostrawa. Będzie także więcej pociągów sezonowych do Czech. Trzy składy – TLK „Wydmy”, TLK „Wolin” i TLK „Pirat” – zapewnią skomunikowanie Czech z Helem, Łebą, Kołobrzegiem i ze Świnoujściem.

Kompleksowa informacja dla podróżnych

Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet. Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod numer 703 200 200 (opłata za minutę połączenia: 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity SA).

• • •

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który łączy centra dużych miast oraz popularne ośrodki turystyczne w kraju, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie. Każdego dnia uruchamia ponad 400 pociągów oraz realizuje największy w historii spółki program inwestycyjny w tabor i zaplecza techniczne. W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” spółka wyda ok. 7 mld zł na wyższy komfort pasażerów. Kupi i zmodernizuje wagony, lokomotywy, składy zespolone oraz przebuduje stacje postojowe. Po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity będą zestawione w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Artykuł został opublikowany w 51/2019 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także