Godziny dla seniorów już nie obowiązują
Od poniedziałku 4 maja decyzją Rady Ministrów został wprowadzony kolejny etap znoszenia ograniczeń związanych z COVID-19, który dotyczy handlu.
Rozporządzenie w tej sprawie znosi m.in. obowiązujące od 1 kwietnia br. godziny dla seniorów (sklepy spożywcze, drogerie i apteki otwarte w godzinach 10-12 tylko dla osób starszych, powyżej 65. roku życia).
Nadal każdy klient musi mieć zasłonięty nos i usta oraz nosić rękawiczki.
W rozporządzeniu została przywrócona m.in. działalność w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży lub usług powyżej 2000 mkw., przy założeniu ograniczenia liczby osób do 1 osoby na 15 mkw. powierzchni, na której jest dokonywana sprzedaż lub są świadczone usługi.
Do odwołania będzie zakazane prowadzenie handlu detalicznego lub prowadzenie działalności usługowej na tzw. wyspach handlowych.
Od poniedziałku zostały otwarte sklepy budowlane i meblarskie – na jednego klienta musi przypadać co najmniej 15 m kw. powierzchni. W otartych sklepach budowlanych i meblarskich muszą być wywieszone informacje o maksymalnej liczbie klientów.
Sklepy nadal muszą udostępnić wszystkim klientom rękawiczki jednorazowe oraz płyny dezynfekcyjne.
Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym przygotowały wytyczne dla branży handlowej. Zgodnie z nimi dystans między obsługą a klientami musi wynosić minimum 2 m.
Ponadto zgodnie z wytycznymi, na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych działalność gospodarczą mogą prowadzić wszystkie sklepy z wyłączeniem: stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin), stref gier, kin oraz wysp handlowych. Nie wolno również korzystać z szatni, przechowalni ubrań i przedmiotów. Z codziennego użytku pozostają wyłączone też wszelkiego rodzaju fontanny.
W strefie gastronomicznej można kupować żywność wyłącznie na wynos i w ramach dostaw. Dania nie mogą być spożywane na miejscu, czyli na terenie galerii, ani na ulicy.
Wytyczne przewidują również, że po każdym kliencie ma być zdezynfekowany PIN-pad, a regularnie, kilka razy w ciągu dnia, powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł, etc.