Sektor publiczny dostrzega korzyści z chmury
Wnioski z Indeksu Cyfrowej Przyszłości Microsoft pokazują, że Polska osiągnęła wysoki stopień zaawansowania w cyfryzacji administracji i sektora publicznego. Jak wynika z opublikowanych danych, Polska uzyskała 109 punktów (9% powyżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej) pod względem ogólnego poziomu cyfryzacji usług publicznych. Gdy spojrzymy głębiej, zauważymy że otrzymała aż 145 punktów (45% powyżej średniej) za interakcję z urzędami za pośrednictwem technologii cyfrowej. Wraz z pojawianiem się kolejnych usług online w sektorze publicznym, widoczny jest wzrost ich popularności wśród obywateli.
Obywatele gotowi na digitalizację
Coraz więcej osób korzysta z e-usług w życiu codziennym traktując je jako wygodne i bezpieczne rozwiązanie. Niespełna dwa lata temu aplikację mObywatel w swoich telefonach miało niemal 900 tys. osób. Dziś korzysta z niej ponad 5 mln Polaków. Co więcej, z profilu zaufanego, korzysta obecnie ponad 11 mln obywateli, co daje dwa razy wyższy wynik w porównaniu z początkiem roku 2020.
Z aprobatą Polaków spotkały się również teleporady i wideoporady oraz Internetowe Konto Pacjenta. Jak wynika z badań satysfakcji prowadzonych przez NFZ i Ministerstwo Zdrowia, aż 43,2% ankietowanych osób jest przekonanych, że cyfrowe rozwiązania powinny stanowić jeden z głównych kanałów kontaktu z lekarzem POZ i to lekarz powinien określać, czy konieczne jest osobiste pójście do placówki. Dotychczasowe wdrożenia rozwiązań cyfrowych udowadniają, że przestrzeń do rozwoju w tym zakresie jest ogromna, z korzyścią dla obywateli oraz administracji państwowej.
Więcej przykładów cyfrowych innowacji w sektorze publicznym zostanie zaprezentowanych podczas konferencji biznesowej Microsoft Envision Poland. Zarejestruj się.
Sektor publiczny dostrzega potencjał chmury
Innowacje trafiły na podatny grunt w różnych sektorach, a liderzy rynku łączą siły z dostawcami rozwiązań chmurowych w celu tworzenia nowatorskich usług. Wyrazem tego jest między innymi współpraca Grupy TAURON z Microsoft. Te dwie firmy w 2021 roku zawarły strategiczne partnerstwo w ramach projektu Smart City TAURON we Wrocławiu. Celem współpracy jest opracowanie uniwersalnego systemu operacyjnego dla miasta w oparciu o narzędzia sztucznej inteligencji oraz internetu rzeczy, umożliwiającego optymalizację wielu usług, z jakich korzystają miasto i jego mieszkańcy.
Projekt ma za zadanie dostarczyć mieszkańcom rozwiązania, za pomocą których będą mogli otrzymać dostęp do informacji o jakości powietrza, natężeniu ruchu, czy wolnych miejscach parkingowych. Następstwem podjętych działań będzie znaczna oszczędność energii, usprawnienie ruchu ulicznego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Innowacyjne usługi rozwija także PKP Energetyka. Jedną z inwestycji realizowanych w ramach Programu Zielona Kolej jest zastosowanie technologii chmurowej do gromadzenia, przetwarzania i analizowania zdekoncentrowanych danych, m.in. w celu zarządzania magazynami energii. W efekcie na początku lipca 2021 roku uruchomiony został magazyn dla kolei na Dolnym Śląsku, który jest największym tego rodzaju obiektem w Europie. Miesięcznie zasila on prawie 1,5 tys. przejazdów.
Realizacja projektu będzie miała znaczący wpływ na życie obywateli. Spółka do 2030 roku zamierza bowiem zredukować emisję CO2 do ok. 800 tys. ton, co odpowiada blisko 34 tys. ha lasów pochłaniających dwutlenek węgla. Jest to powierzchnia 3 razy większa niż Białowieski Park Narodowy.
Sektor publiczny uczy się chmury
Jesteśmy świadkami skoku cyfrowego, jaki dokonała polska administracja publiczna i spółki Skarbu Państwa. Postęp w tym zakresie nie uda się jednak bez podniesienia kompetencji cyfrowych wśród pracowników i obywateli. Mamy przed sobą wiele wyzwań, bo według wskazań Indeksu Cyfrowej Przyszłości, Polska ma wynik o 15% niższy od średniej krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem umiejętności cyfrowych ogółu społeczeństwa. Kompetencje te są najsilniej skorelowane z wyższymi zarobkami, większą produktywnością i działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju, dlatego jednym z istotniejszych elementów inwestycji Microsoft w Polsce jest wsparcie polskich obywateli w dalszym rozwoju ich kompetencji. Od momentu ogłoszenia kompleksowego planu inwestycyjnego, Microsoft przeszkolił 200 tysięcy polskich specjalistów IT. To ponad 4 razy więcej niż początkowo zakładano, a przez kolejny rok wsparcie otrzyma dodatkowych 150 tys. osób.
Największą popularnością w Polsce cieszą się kursy z zakresu Security and Compliance. Liczba ich uczestników w ciągu ostatniego roku potroiła się (wzrost o 205%). Natomiast zapowiadana przez Microsoft inwestycja w Polską Dolinę Cyfrową i rozwój regionu przetwarzania danych oraz infrastrukturę Data Center stanowi jeden z fundamentów zapewnienia bezpieczeństwa cyfrowego naszego kraju. Aby instytucje administracji publicznej w Polsce, a przez to obywatele, mieli poczucie, że ich dane są najlepiej strzeżone, nad ich bezpieczeństwem czuwają tysiące ekspertów, korzystających z najwyższej klasy rozwiązań i narzędzi informatycznych.
Cyberbezpieczeństwo przede wszystkim
Dziś bezpieczeństwo stało się jeszcze ważniejsze niż wcześniej. Dotyczy to również sfery cyfrowej, w której coraz częściej przebywamy sięgając do serwisów informacyjnych, kupując produkty i usługi, pracując i ucząc się w trybie zdalnym, ale również korzystając z usług publicznych.
O wyzwaniach polskiej administracji publicznej w zakresie cyfryzacji, w tym bezpieczeństwa w sferze cyfrowej, dyskutować będą eksperci podczas kolejnej edycji konferencji Microsoft Envision Poland, która odbędzie się 31 maja 2022 r.
To coroczne wydarzenie biznesowe gromadzące liderów innowacji wyznacza trendy rozwoju, pokazuje przykłady cyfrowej transformacji organizacji i promuje rozwiązania, które zmieniają polski biznes, wpływając na teraźniejszość i przyszłość każdego z nas.
Zarejestruj się już dziś i dołącz do liderów cyfrowej zmiany.