Franciszek: Teologia również ma stać się bardziej "synodalna"
Akademia, ustanowiona na mocy prawa kanonicznego 23 kwietnia 1718 r. przez Klemensa XI, aby "oddać teologię w służbę Kościołowi i światu", rozwinęła się przez lata jako "grupa uczonych powołanych do studiowania i pogłębiania tematów teologicznych o szczególnym znaczeniu". Zdaniem papieża Franciszka, nadszedł czas, aby zrewidować normy regulujące ich działalność, tak aby "lepiej dostosować je do misji, jaką nasze czasy nakładają na teologię".
Papież pisze w liście, że otwierając się na świat i ludzi "z ich problemami, ranami, wyzwaniami i możliwościami", refleksja teologiczna musi zrobić miejsce na "epistemologiczną i metodologiczną refleksję", a zatem jest wezwana do "odważnej rewolucji kulturowej". Potrzebna jest zatem "teologia zasadniczo kontekstualna". Teologowie powinni być w stanie odczytywać i interpretować Ewangelię w warunkach, "w których mężczyźni i kobiety żyją na co dzień, w różnych środowiskach geograficznych, społecznych i kulturowych".
"Nowa teologia"?
Jak czytamy w dokumencie, teologia musi rozwijać się "w kulturze dialogu i spotkania między różnymi tradycjami i wiedzą, między różnymi wyznaniami chrześcijańskimi i różnymi religiami". Uczeni teologii powinni angażować się "otwarcie ze wszystkimi, zarówno wierzącymi, jak i niewierzącymi".
"Jest to podejście transdyscyplinarne, które należy rozumieć jako łączenie i fermentowanie całej wiedzy w przestrzeni światła i życia oferowanej przez mądrość pochodzącą z Bożego objawienia" – precyzuje Franciszek. Dlatego teologia musi "wykorzystywać nowe kategorie wypracowane przez inne formy wiedzy, aby przenikać i przekazywać prawdy wiary oraz przekazywać nauczanie Jezusa w dzisiejszych językach z oryginalnością i krytyczną świadomością".
Według Franciszka, w praktyce teologia jako całość musi nabrać "duszpasterskiego charakteru", a zatem refleksja teologiczna musi "wychodzić od różnych kontekstów i konkretnych sytuacji, w których osadzeni są ludzie" i "służyć ewangelizacji".
– Jest to nowa misja promowania konfrontacji i dialogu we wszystkich dziedzinach wiedzy, aby dotrzeć i zaangażować cały lud Boży w badania teologiczne, tak aby życie ludzi stało się życiem teologicznym – powiedział Radiu Watykańskiemu przewodniczący Papieskiej Akademii Teologicznej bp Antonio Stagliano.