CPK. Jest pozwolenie na budowę tunelu pod centrum Łodzi

Dodano:
Centralny Port Komunikacyjny, wizualizacja Źródło: CPK
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) dostał zgodę na budowę pod centrum Łodzi ponad czterokilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości.

Spółka CPK otrzymała pozwolenie na budowę dotyczące najważniejszego elementu tunelu dalekobieżnego w Łodzi: drążenia pod centrum miasta ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. Teraz spółka jest gotowa do ogłoszenia ostatniego przetargu w ramach tej inwestycji.

– Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt – powiedział prezes CPK Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Największy podziemny tunel kolejowy w Polsce powstanie w Łodzi

Komora startowa, a zarazem wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Tutaj prace rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni.

Z kolei prace przy komorze wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej (TBM) ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Komora powstanie po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna (w sąsiedztwie ŁDK).

W grudniu zeszłego roku spółka CPK podpisała umowę z Budimeksem o wartości prawie 147 mln zł netto na realizację tego zadania.

Podziemna konstrukcja będzie miała długość ponad 4 km i średnicę ok. 14 m. Będzie również największym dotychczas podziemnym tunelem kolejowym w Polsce realizowanym metodą automatycznej TBM. Tunel w Łodzi jest elementem budowy szybkiej linii kolejowej do Warszawy, Wrocławia i Poznania.

CPK to nie tylko lotnisko

CPK jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.

Źródło: ISBnews
Polecamy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...