Zakłócenia sygnału GPS w Polsce i Szwecji. Eksperci z USA podali przyczynę

Dodano:
Rosyjski system walki elektronicznej R-330Ż Żytiel Źródło: Wikimedia Commons
Rosja może zakłócać sygnał GPS w Polsce i Szwecji za pomocą środków walki elektronicznej – informuje amerykański Instytut Studiów nad Wojną (ISW).

Jak wynika z danych GPSJAM, 16 stycznia w północnej i środkowej Polsce, w tym w Warszawie i dalej na południe, aż do Łodzi, zaobserwowano niespotykany dotychczas poziom zakłóceń GPS. Do drugiej awarii doszło 17 stycznia w rejonie Piły i Konina oraz w Poznaniu.

Wcześniej podobny poziom zakłóceń obserwowano pod koniec grudnia na polskim wybrzeżu Morza Bałtyckiego, a także w północno-zachodniej i środkowej Polsce. Media sugerowały, że grudniowe awarie GPS mogły być spowodowane ćwiczeniami NATO lub testami rosyjskich systemów walki elektronicznej w obwodzie kaliningradzkim.

W Szwecji awarie GPS odnotowano 12 stycznia. Wywiad wojskowy tego kraju rozpoczął dochodzenie w sprawie incydentu "w świetle ćwiczeń z zakresu walki elektronicznej rosyjskiej Floty Bałtyckiej".

Podpułkownik armii szwedzkiej Joakim Paasikivi powiedział, że podobne zakłócenia sygnału GPS zaobserwowano w przeszłości na północy Europy. Uznano to za próbę ukrycia rosyjskich działań w obwodzie murmańskim lub zakłócania ćwiczeń NATO.

ISW: Rosja testowała w Kaliningradzie system walki elektronicznej

Analitycy Instytutu Studiów nad Wojną znaleźli w kaliningradzkich mediach wzmianki o testach elektronicznego systemu walki Borysoglebsk-2, które odbyły się w połowie grudnia. Jak podano w publikacjach, miały one na celu ochronę enklawy przed atakami ukraińskich dronów.

Wcześniej, w listopadzie 2023 r., fińska telewizja Yle informowała o problemach w obsłudze balonów meteorologicznych w pobliżu granicy z Rosją. Do ich prawidłowego funkcjonowania potrzebne są dane o lokalizacji urządzeń, które przesyłane są z lokalizatorów GPS. W Finlandii problemy wiązały się z ingerencją strony rosyjskiej.

Moskwa zaczęła również zakłócać działanie cywilnych statków powietrznych w Europie. Samoloty pasażerskie tracą sygnały satelitarne i zbaczają z tras, a piloci otrzymują fałszywe komunikaty o pozycji lub nieprawdziwe ostrzeżenia – podał "The New York Times", cytując dokumenty unijnych organów regulacyjnych ds. lotnictwa.

Ponadto władze rosyjskie wielokrotnie zakłócały sygnał GPS w kilkunastu regionach Rosji, w tym w Moskwie. W szczególności na okupowanym Krymie zakłócane jest działanie GPS i satelitów, aby chronić okupowany półwysep przed atakami dronów.

Źródło: DoRzeczy.pl
Polecamy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...