Nowa encyklika papieża Franciszka. Co zawiera?
W czwartek w biurze prasowym Stolicy Apostolskiej w Rzymie odbyła się prezentacja dokumentu "Dilexit nos". Jest to czwarta encyklika papieża Franciszka – po "Lumen fidei" (2013 r.), "Laudato si" (2015) oraz "Fratelli tutti" (2020).
Ojciec Święty zapowiedział wydanie encykliki podczas audiencji generalnej na Placu Świętego Piotra 5 czerwca (miesiąc tradycyjnie poświęcony Najświętszemu Sercu Jezusa), dzieląc się swoim pragnieniem, aby tekst mógł skłonić ludzi do medytacji nad aspektami "miłości Pana, które mogą oświetlić drogę odnowy kościelnej; ale także, aby mógł powiedzieć coś znaczącego światu, który wydaje się tracić serce".
Co zawiera encyklika papieska?
Encyklika o kulcie Najświętszego Serca Jezusa, poprzedzona krótkim wstępem i podzielona na pięć rozdziałów, zgodnie z zapowiedzią z czerwca, zawiera "cenne refleksje poprzednich tekstów Magisterium i długą tradycję sięgającą Pisma Świętego, aby dziś na nowo zaproponować całemu Kościołowi ten pełen duchowego piękna kult".
Papież wskazał, że konieczne jest obudzenie w dzisiejszym świecie zrozumienia, czym jest serce. Stwierdza dosłownie, że aby nie stać się "nienasyconymi konsumpcjonistami i niewolnikami mechanizmów rynku, który nie interesuje się sensem naszego istnienia, potrzebujemy przywrócić znaczenie sercu". Przypomniał, że to właśnie w Sercu Chrystusa "możemy znaleźć całą Ewangelię" i w nim "ostatecznie rozpoznajemy samych siebie i uczymy się kochać". Podkreślił, że jest to szczególnie ważne w czasach, gdy świat "jakby zatracał serce".
Encyklika zwraca uwagę, za św. Janem Pawłem II, że "poświęcenie się Sercu Chrystusa należy przyrównać do misyjnego działania samego Kościoła". Ojciec Święty przestrzega przed aktywizmem i wskazuje, że świat potrzebuje "misjonarzy w miłości, którzy wciąż pozwalają się zdobyć Chrystusowi".
Tekst kończy się modlitwą papieża. Franciszek prosi w niej Jezusa, "aby z Jego Najświętszego Serca wypłynęły dla nas wszystkich strumienie wody żywej, aby zagoić rany, które sobie zadajemy, aby umocnić naszą zdolność kochania i służenia, aby pobudzać nas do nauki wspólnego podążania ku światu sprawiedliwemu, solidarnemu i braterskiemu".