Warto prowadzić dialog z pracownikami na temat ich potrzeb
W ostatnich latach wzrosło znaczenie działań pracodawców na rzecz work-life-balance. Dzięki dialogowi firma Roche Polska zdiagnozowała, co tak na prawdę dla jej pracowników oznacza to hasło i w jaki sposób chcieliby oni wcielać je w życie. Rezultatem tej diagnozy są dodatkowe świadczenia, które mają na celu wspomaganie pracowników w prowadzeniu zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu. Dzięki wcześniejszemu dialogowi świadczenia te zostały dobrze przyjęte przez pracowników i cieszą się dużym zainteresowaniem.
Na szczególną uwagę zasługuje program o nazwie Take Time. W ramach programu, pracownik co 7 lat zyskuje 3 miesiące dodatkowego czasu wolnego, które może wykorzystać w dowolny sposób. Co więcej, w trakcie korzystania z programu otrzymuje on świadczenie w wysokości połowy wynagrodzenia podstawowego. Program został zainicjowany i w całości przygotowany przez Roche Polska. Stanowi on kolejny dowód na to, że firma, dzięki swojej elastyczności, umożliwia nie tylko rozwój zawodowy, ale także daje szanse na rozwój w życiu osobistym. Z programu Take Time pracownicy Roche Polska mogą korzystać od początku roku. Pierwsza osoba, która skorzystała z programu poświęciła czas na podróż po Azji, natomiast kolejna spędziła go odpoczywając w domu i realizując dawno odkładane plany. Obie osoby wróciły do pracy pełne nowej energii, uśmiechu i planów na następny Take Time. Łącznie z programu skorzystało lub wkrótce skorzysta 20 osób. Relacje uczestników programu mówią same za siebie – Take Time to wyjątkowy benefit, dzięki któremu pracownik może skupić się na spełnianiu swoich marzeń, realizacji celów, rozwijaniu pasji oraz po prostu na odpoczynku od pracy.
„Struktura pozapłacowych świadczeń w Roche jest bardzo rozbudowana, a wszelkie działania doskonale obrazują kulturę organizacji i strategię CSR. To pracownicy są największą wartością pracodawcy, dlatego tak ważne jest zapewnienie im odpowiednich warunków pracy i możliwości rozwoju. Roche dąży do bycia liderem w tworzeniu nowoczesnych rozwiązań wspierających pracowników” – komentuje Katarzyna Tomczak, Dyrektor HR w Roche Polska. „Niezwykle ważne jest, aby pracodawca zadbał zarówno o zdrowie fizyczne jak i psychiczne swoich pracowników. Jak pokazują dane rynkowe około 40% pracowników [i] odczuwa irytację, frustrację i zniecierpliwienie, natomiast co trzeci pracownik czuje w pracy niechęć do wykonywanych obowiązków oraz zmęczenie. Zbyt duże nasilenie wymienionych czynników może być przyczyną wypalenia zawodowego pracownika”.
Z tego powodu firma Roche Polska zdecydowała się na stworzenie programu Mental Health, w ramach którego m.in. została znacząco zwiększona liczba wizyt u psychologa w ramach oferowanej pracownikom prywatnej opieki medycznej. Obecnie w ramach pakietu medycznego pracownicy Roche mają możliwość skorzystania rocznie z 15 bezpłatnych wizyt u psychologa.
W polskim oddziale firmy realizowana jest również globalna inicjatywa Roche - Live Well. Głównym celem projektu jest promowanie wśród pracowników idei zdrowego trybu życia. W ramach projektu Live Well Roche organizuje wydarzenia, które mają na celu przypomnienie pracownikom o wartości jaką jest zdrowie. W tym roku wydarzenie odbywa się pod nazwą „Live Well Social Wellbeing”, w ramach którego pracownicy mogą skorzystać między innymi z: warsztatów networkingowych, badań (cukier, cholesterol, ciśnienie krwi, BMI) realizowanych w siedzibie firmy oraz wziąć udział w wykładzie na temat profilaktyki nowotworowej. Na co dzień pracownicy Roche mogą korzystać z: sal wellnes, nap roomow, czy opieki rehabilitanta organizowanych w biurze i dołączyć do jednego z wielu klubów sportowych dofinansowanych przez firmę.
„Lista wszystkich benefitów jest niezwykle długa: począwszy od autobusu dowożącego ludzi z przystanku metra, krótsze godziny pracy w piątki, elastyczność godzin pracy, zdrową żywność dostępną dla pracowników czy sponsorowanie drużyn sportowych, których zawodnikami są pracownicy Roche Polska”. – komentuje Katarzyna Tomczak, Dyrektor HR w Roche Polska. „Warto jednak podkreślić, że większość programów uruchamiamy na prośbę pracowników, a różne grupy pracowników mają odmienne oczekiwania.”
Według raportów rynkowych, 70% pracowników otrzymuje w swojej pracy dodatkowe benefity, a 90% z nich je wykorzystuje. Od lat najbardziej powszechnymi benefitami są: opieka medyczna, karnety na siłownie i ubezpieczenie na życie. Oprócz wynagrodzenia oraz benefitów pracownicy zwracają również uwagę na atmosferę w pracy, bezpieczeństwo zatrudnienia oraz równowagę pomiędzy życiem zawodowym i osobistym.
[i] Raport „Praca, moc, energia w polskich firmach”, 2017, Human Power