Skąd Polska importuje ropę? "Głównie z kierunków innych niż wschodni"
Naftoport z Grupy PERN przeładował prawie 18 mln ton ropy naftowej i paliw w 2021 roku. To ponad 6 proc. więcej niż w rekordowym dotąd 2019 roku. Obecnie prawie dwie trzecie dostaw surowca do Polski odbywa się drogą morską, głównie z kierunków innych niż wschodni.
– PERN bardzo dużą wagę przykłada do rozwoju infrastruktury zlokalizowanej nad Bałtykiem. Dzięki niej nasi klienci mogą skutecznie dywersyfikować dostawy ropy naftowej, tak aby otrzymywać najbardziej wydajne mieszanki i produkować najlepszej jakości paliwa oraz produkty petrochemiczne – powiedział prezes PERN Igor Wasilewski, cytowany w komunikacie.
– W ubiegłym roku obsłużyliśmy blisko 270 tankowców. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 i zanurzeniu 15 metrów – dodał prezes Naftoportu Andrzej Brzózka.
Morski terminal. Jakie ma możliwości?
Potencjał spółki umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.
PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Jest strategiczną spółką gwarantującą bezpieczeństwo energetyczne Polski. Posiada siedzibę w Płocku oraz biuro w Warszawie.