"Frankfurter Allgemeine Zeitung": Niemieckie koncerny nadal lobbują w Rosji

Dodano:
Flaga Niemiec Źródło: Flickr / Rob NS / Domena Publiczna
Niemiecki dziennik opisuje w jakim stopniu, pomimo trwających napięć politycznych, niemieckie firmy angażują się w gospodarkę Rosji i przywołuje akcję Niemiecko-Rosyjskiej Izby Handlu Zagranicznego.

Jak informuje "FAZ", pod patronatem szefów MSZ Niemiec i Rosji trwa realizowany w Rosji projekt lobbingowy z udziałem około 20 niemieckich koncernów. Akcja pod hasłem „I Ty zostań mistrzem Rosji!” ma na celu publiczne zaprezentowanie "zaangażowania niemieckiej gospodarki w Rosji oraz wzmocnienie współpracy między rosyjskimi i niemieckimi firmami". W projekcie biorą udział "wielkie nazwy niemieckiej gospodarki”: Volkswagen i Mercedes, Siemens i Henkel, Lufthansa, Deutsche Bank, Schaeffler, SAP czy Metro, sieć handlu detalicznego Globus, producent maszyn rolniczych Claas i kilka innych, jak czytamy we "Frankfurter Allgemeine Zeitung”.

Nieodpowiednia kampania

„W zwykłych czasach byłby to gody uwagi projekt. W końcu zadaniem Izb Handlu Zagranicznego jest reprezentowanie interesów przedsiębiorstw i wspieranie współpracy gospodarczej. Jednak czasy nie są zwyczajne; jest groźba militarnego ataku Rosji na Ukrainę. Przez spór o gazociąg Nord Stream 2 świat bacznie przygląda się niemiecko-rosyjskim stosunkom gospodarczym. Wielu na Zachodzie zarzuca Niemcom i przedstawicielom niemieckiej gospodarki zbyt bliskie więzi z Rosją. A zatem jak odpowiedni jest taki lobbing w czasach, gdy stawką jest wojna i pokój?” – pyta autor artykułu.

Dziennik zadał firmom biorącym udział w kampanii pytanie o stosowność udziału w niej w obliczu możliwej rosyjskiej agresji na Ukrainę. Żaden z koncernów nie zdystansował się od akcji. Przedstawiciele dużej części z nich podkreślili znacznie rosyjskiego rynku dla niemieckiej gospodarki.

Niemiecko-Rosyjska Izba Handlu Zagranicznego, która jest autorką projektu, również nie zamierza z niego rezygnować. Jej szef Matthias Schepp przypomina, że jego pierwsza edycja miała miejsce w 2018 roku, gdy Rosja była gospodarzem piłkarskich Mistrzostw Świata i spotkała się z dobrym przyjęciem. Z tego względu podjęto decyzję o uruchomieniu drugiej edycji akcji na lata 2020-2022.

„Oczywiście będziemy to kontynuować” – mówi „FAZ” szef AHK. W podobnym tonie wypowiadają się szefowie koncernów biorących udział w akcji.

Źródło: Deutsche Welle / Frankfurter Allgemeine Zeitung
Polecamy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...