KE planuje nieznaczną korektę ceł na import elektryków z Chin
"Nieznaczna korekta proponowanych stawek celnych na podstawie uzasadnionych uwag dotyczących środków tymczasowych, otrzymanych od zainteresowanych stron, a także wniosków z dochodzenia, które nie zostało jeszcze zakończone:
- Świat: 17,0 proc.
- Geely: 19,3 proc.
- SAIC: 36,3 proc.
- inne współpracujące firmy: 21,3 proc.
- wszystkie pozostałe spółki niewspółpracujące: 36,3 proc." – czytamy w komunikacie.
"Decyzja o przyznaniu Tesli, jako eksporterowi z Chin, indywidualnej stawki cła ustalono na poziomie 9 proc." – podano.
Cła na samochody elektryczne z Chin
Kilku chińskich eksporterów i niektóre spółki joint venture z producentami z UE, które w okresie objętym dochodzeniem nie prowadziły jeszcze eksportu, będą mogły skorzystać z niższej stawki cła przewidzianej dla współpracujących z nimi powiązanych przedsiębiorstw. KE zdecydowała też o niepobieraniu z mocą wsteczną ceł wyrównawczych.
W październiku 2023 r. Komisja Europejska formalnie wszczęła z urzędu dochodzenie w sprawie importu pojazdów elektrycznych z Chin. W lipcu 2024 r. opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej rozporządzenie nakładające tymczasowe cła wyrównawcze na import pojazdów elektrycznych z Chin. Cła weszły w życie 5 lipca 2024 r. Ostateczne środki muszą zostać nałożone nie później niż cztery miesiące po nałożeniu ceł tymczasowych. Rozporządzenie wykonawcze Komisji zawierające ostateczne ustalenia dochodzenia ma zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym najpóźniej do 30 października 2024 r. (maksymalnie w ciągu 13 miesięcy od wszczęcia).
Wszelkie potencjalne środki będą obowiązywać przez pięć lat i będą mogły zostać przedłużone na podstawie uzasadnionego wniosku i późniejszego przeglądu. Śledztwo zostało ogłoszone przez przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen 13 września 2023 r. podczas jej przemówienia o stanie Unii Europejskiej. Decyzja ta została podjęta w oparciu o rosnące obawy dot. szybkiego wzrostu eksportu tanich pojazdów elektrycznych z Chin do UE.