Co młodzi wyborcy myślą o UE? Interesujące wyniki sondażu
Kilkaset tysięcy młodych Polaków wzięło udział w barometrze wyborczym #Prezydencki2025 na stronie myPolitics.pl. Część zebranych danych została opracowana przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, określając jak poglądy użytkowników myPolitics rozkładają się względem ich deklaracji wyborczych. Wyniki pokazują jak na pytanie o przyszłość Polski w Unii Europejskiej odpowiadają wyborcy każdego z kandydatów z I tury.
Zamiast prostego pytania „za czy przeciw UE?”, kwestionariusz zawierał cztery szczegółowe scenariusze. Odpowiedzi uczestników zostały powiązane z kandydatami, na których planowali głosować. Efekt? Szczegółowy wykres pokazujący, w których elektoratach dominują eurosceptycy, gdzie przeważa podejście zachowawcze, a gdzie wyraźnie widać silne poparcie dla dalszej integracji.
– Dzięki naszemu badaniu możemy lepiej poznać jakie poglądy polityczne mają nasi użytkownicy, młodzi wyborcy. Zdobyliśmy precyzyjną wiedzę o tym, jak naprawdę myślą i jak bardzo różnią się między sobą w zależności od preferowanego kandydata – mówi Adrian Orłów, założyciel portalu myPolitics.
– To największe badanie poglądów młodych Polaków, jakie kiedykolwiek przeprowadzono – mówi Baruch Jaakov Janowicz, członek zarządu i osoba odpowiedzialna za strategię medialną w myPolitics.pl. – I po raz pierwszy możemy tak jasno zobaczyć, jak rozkładają się stanowiska elektoratów kandydatów z I tury w odpowiedzi na konkretne pytanie dotyczące Polski w UE – dodaje.
Równolegle myPolitics.pl przeanalizowało także odpowiedzi uczestników testu #Prezydencki2025 na pytanie o wspólną europejską armię jako dopełnienie armii narodowych i NATO. Wynik? 64,1% badanych opowiada się za jej utworzeniem. Poparcie dla tej idei występuje w większości elektoratów i stanowi jeden z tych tematów, które wyraźnie łączą znaczną część młodego pokolenia – niezależnie od sympatii politycznych.
– Obie części badania – zarówno analiza IBRiS, jak i projekt MŁODZI WYBORCY ‘25 – są dostępne w formie infografik. Dane trafiają do instytucji, redakcji, organizacji społecznych i wszystkich, którzy chcą zrozumieć młody elektorat w oparciu o twarde dane – mówi Rafał Kozłowski, content manager myPolitics.pl.
– Wierzymy, że w przyszłości nasze narzędzie może stać się globalnym miernikiem potrzeb i myśli obywateli – dodaje Baruch Jaakov Janowicz. – Nie chodzi tylko o to, jak ludzie głosują. Chodzi o to, jak myślą i czego naprawdę oczekują od władzy – dodaje.