Raport: Światowi producenci broni nie nadążają za popytem

Dodano:
Żołnierze, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Wikimedia Commons
Wojna na Ukrainie i napięcia w różnych częściach świata napędzają popyt na broń i amunicję. Mimo to, w ubiegłym roku producenci zanotowali spadek przychodów.

Pomimo wzrostu zamówień na broń, spowodowanego wojną na Ukrainie, łączne przychody ze sprzedaży broni i usług wojskowych 100 największych firm przemysłu obronnego świata w 2022 roku wyniosły 597 miliardów dolarów, czyli o 3,5 proc. mniej niż w 2021 roku. Takie wnioski płyną z raportu Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI) w Sztokholmie.

Przyczyny spadku dochodów

Inwazja Rosji na Ukrainę oraz napięcia geopolityczne na świecie przyczyniły się do gwałtownego wzrostu popytu na broń i sprzęt wojskowy w 2022 roku.

Jednak pomimo otrzymania nowych zamówień wiele amerykańskich i europejskich firm nie było w stanie znacząco zwiększyć mocy produkcyjnych ze względu na braki kadrowe, rosnące koszty i zakłócenia w łańcuchach dostaw, które pogłębiła wojna na Ukrainie. Ponadto rządy wielu państw złożyły nowe zamówienia pod koniec roku, zatem wzrost popytu nie znalazł jeszcze odzwierciedlenia w przychodach tych firm.

Jednocześnie niezrealizowane zamówienia i gwałtowny wzrost liczby nowych kontraktów wskazują, że w ciągu najbliższych kilku lat światowe przychody ze sprzedaży broni mogą znacząco wzrosnąć, wskazuje SIPRI.

"Wiele firm napotkało trudności w przejściu na produkcję broni przeznaczonej do prowadzenia działań wojennych o wysokiej intensywności. Podpisano jednak nowe kontrakty, w szczególności na dostawy amunicji, co ma przełożyć się na wzrost przychodów w 2023 r. i w kolejnych latach” – zauważa organizacja w swoim raporcie.

Tracą firmy z USA

Analitycy zauważają, że spadek przychodów dotyczy przede wszystkim firm amerykańskich. 42 przedstawicieli Stanów Zjednoczonych zarobiło w 2022 roku o 7,9 proc. mniej niż rok wcześniej.

Europejskie spółki z pierwszej setki zanotowały niewielki wzrost – o 0,9 proc. Producenci broni z Azji i Oceanii zwiększyli sprzedaż o 3,1 proc. i drugi rok z rzędu wyprzedzają konkurencję z Europy pod względem całkowitych rocznych przychodów, które dla firm azjatyckich wyniosły 134 miliardy dolarów wobec 121 miliardów dla tych z Europy.

"Firmy z Chin, Indii, Japonii i Tajwanu odniosły korzyści z ciągłych inwestycji państwa w modernizację sił zbrojnych” – stwierdza Xiao Liang, badacz w programie SIPRI dotyczącym wydatków wojskowych i produkcji broni.

Źródło: SIPRI
Polecamy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...