Sytuacja epidemiczna w szkołach i przedszkolach. Minister prezentuje dane
Szef MEiN we wtorek na konferencji prasowej odniósł się do aktualnej sytuacji epidemicznej w przedszkolach i szkołach, związanej z pandemią COVID-19.
Minister zapewnił, że sytuacja jest na bieżąco monitorowana. – Sytuacja jest w zasadzie niezmienna: około 99 proc. szkół podstawowych i ponadpodstawowych pracuje normalnie, w trybie stacjonarnym, tylko po kilka szkół podstawowych i ponadpodstawowych pracuje w nauce zdalnej, tzn. ogniska zakaźne spowodowały, że dzieci udały się na kwarantannę 10-dniową. W pozostałym zakresie mamy naukę hybrydową. Dotyczy to bardzo niewielkiej liczby przedszkoli i około jednego procenta szkół podstawowych i ponadpodstawowych – powiedział Czarnek.
Wyjaśnił, że nauka hybrydowa polega na tym, że pojedyncze klasy z uwagi na zakażenie ucznia lub nauczyciela przechodzą na kwarantannę i nauczanie zdalne, a pozostałe klasy uczą się stacjonarnie.
– Zatem ten system, który polega na przekazaniu kompetencji dyrektorowi szkoły i służbom sanitarnym, kompetencji odsyłania dzieci na kwarantannę 10-dniową i w związku z tym zarządzanie nauki zdalnej dla klasy bądź całej szkoły działa bardzo dobrze i przy nim pozostajemy. Nie mamy żadnych planów wprowadzania systemowego przechodzenia na naukę hybrydową bądź zdalną – poinformował minister edukacji i nauki.
Statystyki MEiN
W poniedziałek MEiN podało, że 99,8 proc. przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, 98,7 proc. szkół podstawowych i 98,5 proc. ponadpodstawowych pracowało w trybie stacjonarnym.
Stacjonarnie pracowało w poniedziałek 15 405 placówek wychowania przedszkolnego (przedszkola, zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne). Cztery przedszkola pracowały zdalnie, 26 pracowało w trybie mieszanym. Stacjonarnie pracowało też 14 198 szkół podstawowych i 7 698 ponadpodstawowych. Zdalnie pracowało pięć szkół podstawowych i trzy ponadpodstawowe. W trybie mieszanym pracowało 185 szkół podstawowych i 111 ponadpodstawowych.
W razie stwierdzenia zakażenia COVID-19 u uczniów, wychowanków lub pracowników placówki oświatowej państwowy powiatowy inspektor sanitarny przeprowadza dochodzenie epidemiologiczne, którego celem jest ustalenie kręgu osób narażonych. W wyniku tego dochodzenia podejmowana jest decyzja w zakresie zastosowania odpowiednich działań mających na celu zapobieganie rozprzestrzeniania się wirusa.
Dyrektor szkoły lub przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia stacjonarne na czas oznaczony i przejść na nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Zawieszenie zajęć może dotyczyć grupy, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego, a także całej szkoły lub placówki w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.