Zmiany w Kodeksie pracy. Przepisy wchodzą w życie
Pod koniec stycznia tego roku prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację Kodeksu pracy. Zmiany między innymi wprowadziły definicję pracy zdalnej, jako stałej formy świadczenia pracy. Nowela uchyliła także regulacje z zakresu telepracy oraz wprowadziła możliwość kontroli trzeźwości pracownika.
Przepisy dotyczące pracy zdalnej
Praca zdalna może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodniona z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika. Uzgodnienie może nastąpić przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. O pracę zdalną może też wnioskować pracownik.
Pracodawca jest zobowiązany uwzględnić wniosek o pracę zdalną pracownicy w ciąży, pracownika wychowującego dziecko do ukończenia czwartego roku życia, a także pracownika sprawującego opiekę nad członkiem rodziny, osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie, posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności.
Praca zdalna nie obejmuje natomiast między innymi prac szczególnie niebezpiecznych oraz wprowadza możliwość wykonywania okazjonalnie pracy zdalnej na wniosek pracownika w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku.
Zmiany wchodzą w życie
Regulacje dotyczące pracy zdalnej obowiązują od piątku, 7 kwietnia 2023 roku – przypomniał dziennik "Rzeczpospolita" w najnowszym wydaniu.
"W praktyce wiele kwestii nadal rodzi pytania, na które na bieżąco stara się odpowiadać resort rodziny, który przygotował projekt ustawy" – wskazali dziennikarze gazety.
Zgodnie z ustaleniami, niektóre firmy pytają ministerstwo na przykład, czy muszą zwracać pracownikom pieniądze między innymi za zużycie wody w mieszkaniu w godzinach pracy. Resort rodziny i polityki społecznej twierdzi, że obowiązkowe jest pokrycie wyłącznie kosztów dotyczących energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej.