O tym, kto zostanie zwycięzcą w poszczególnych kategoriach, przekonamy się podczas uroczystej gali 6 października na Zamku Ujazdowskim w Warszawie.
Kandydatów można było zgłaszać w terminie między 23 sierpnia a 4 września. Propozycje wysyłano online. Spośród wszystkich nadesłanych kandydatur wybrano dziesięciu finalistów w trzech kategoriach: ambasador polskiego sportu, ambasador polskiej kultury oraz ambasador polskiej nauki. Jak mówią organizatorzy, wybór zwycięzcy w każdej z kategorii będzie niezmiernie trudny, ponieważ „wszyscy finaliści w znaczący sposób przyczynili się do kreowania pozytywnego wizerunku naszego kraju i zasługują na wyróżnienie”.
Lista nominowanych
Nominowani w kategorii kultura:
1. Sara Dragan
2. Andrzej Sapkowski
3. Artur Dutkiewicz
4. Rafał Blechacz
5. Sara James
6. Krystian Ochman
7. Motion Trio
8. Bartłomiej Nizioł
9. Jerzy Maksymiuk
10. Piotr Paleczny
Nominowani w kategorii sport:
1. Iga Świątek
2. Robert Lewandowski
3. Kamil Semeniuk
4. Katarzyna Niewiadoma
5. Natalia Kaczmarek
6. Aleksandra Lisowska
7. Bartosz Kurek
8. Adrian Castro
9. Bartosz Zmarzlik
10. Pia Skrzyszowska
Nominowani w kategorii nauka:
1. Jan Lubiński
2. James Pawelczyk
3. Krzysztof M. Górski
4. Kamil Wroński
5. Jarosław Duda
6. Grzegorz Pietrzyński
7. Karolina Mikulska-Rumińska
8. Bożena Kamińska-Kaczmarek
9. Piotr Rzymski
10. Anna Łosiak
Kapituła konkursu
Laureatów plebiscytu wybrała kapituła konkursu, w skład której weszli znakomici naukowcy, sportowcy, artyści oraz dziennikarze i przedstawiciele administracji publicznej. W składzie kapituły konkursu Ambasador Polski 2022 zasiadali: Marcin Chludziński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź SA; Piotr Gliński, wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury i dziedzictwa narodowego; Piotr Ćwik, zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP; Anna Czajczyk, doradca ministra edukacji i nauki; Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie; Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza; Agnieszka Kamińska, prezes Polskiego Radia; Mateusz Widłak, prezes Amp Futbol Polska; Wiktor Świetlik, Polska Agencja Prasowa; Robert Sołek, zastępca dyrektora ds. korporacyjnych TVP; Marek Moszyński, Polska Agencja Kosmiczna; Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz; Tomasz Majewski – wiceprezes Polskiego Związku Lekkiej Atletyki, Ireneusz Eric Lubaczewski – dyrektor wykonawczy Polskiej Izby Handlowej w USA.
– Jako globalna firma wiemy, jak ważne jest promowanie Polski poza jej granicami. Budowanie pozytywnego wizerunku naszego kraju na arenie międzynarodowej to ważna rola i odpowiedzialne zadanie. Wypełniają je, m.in. działający za granicą polscy
naukowcy, artyści, sportowcy. To oni są w swojej codziennej pracy Ambasadorami Polski, poprzez swoją działalność budują wizerunek naszego narodu w oczach świata – mówi Marcin Chludziński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. i pomysłodawca plebiscytu.
Oprócz nagród w wyżej wymienionych kategoriach zostanie przyznane jedno wyróżnienie specjalne. Prezes KGHM Polska Miedź SA wybierze osobę lub organizację, która w ostatnich latach udowodniła, że ciężką pracą i nieszablonowym myśleniem można osiągnąć naprawdę wiele.
Od 19 do 23 września internauci mieli możliwość zgłaszania swoich kandydatów w kategorii nagroda publiczności. Ten tytuł przeznaczony jest dla osoby, organizacji lub kampanii społecznych, które w sposób szczególny kreują pozytywny wizerunek Polski i Polaków na arenie międzynarodowej, motywują innych do działania, pomocy i szerzenia dobra.