GIS podaje, że przepisy prawa żywnościowego nie zakazują wprowadzania zwierząt domowych do zakładów gastronomicznych czy sklepów. Jednocześnie nie obowiązują przepisy, które nakazywałyby właścicielom lokali umożliwienie przebywania w nim z pupilem – z wyjątkiem psów asystującym osobom z niepełnosprawnościami.
"Właściciel lokalu nie może odmówić do niego wstępu psu asystującemu osobie z niepełnosprawnością. Dlatego przy opracowaniu procedur dotyczących dobrej praktyki higienicznej oraz wdrażania i stosowania zasad systemu HACCP (zapewniania bezpieczeństwa żywności),musi uwzględnić w nich, że w lokalu moją prawo przebywać psy asystujące. Procedury te mogą zawierać na przykład zasady eksponowania żywności, dzięki którym nie zostanie ona zanieczyszczona w czasie pobytu w lokalu psa-asystenta" – zaznacza Inspektorat.
Pies w restauracji. Apel GIS
Dalej zwraca uwagę, że skoro nie ma żadnych formalnych regulacji, które zakazywałyby psom wstępu do restauracji, kawiarni czy baru, to coraz więcej lokali gastronomicznych zaprasza klientów razem z czworonogami. GIS apeluje jednak, aby podczas przebywania w takim miejscu zwracać uwagę, czy pies nie przeszkadza innym gościom, nie zanieczyszcza przestrzeni i nie przeszkadza pracownikom.
GIS przypomina, że przedsiębiorcy działający na rynku spożywczym, muszą zapewnić, że produkowana i wprowadzana do obrotu żywność jest bezpieczna dla zdrowia i życia. Wynika to z przepisów prawa żywnościowego, które dotyczą wszystkich państw członkowskich UE.
"W przypadku lokalu gastronomicznego czy sklepu odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności ponoszą zatem właściciele takiego punktu" – czytamy w komunikacie. Właściciel ma obowiązek opracować odpowiednie procedury, które będą zapobiegać zanieczyszczeniu żywności, w tym m.in. dostępowi zwierząt domowych do miejsc, gdzie żywność jest przygotowywana, przetwarzana lub składowana.
"Jeśli zdecyduje, że klienci mogą wejść razem ze swoimi pupilami, musi zapewnić takie warunki, aby obecność zwierząt nie powodowała zanieczyszczenia żywności. Z tego też powodu, nawet jeśli lokal jest przyjazny psom, właściciel lokalu nie zezwoli na ich przebywanie na zapleczu czy w miejscach, w których przygotowywane są potrawy" – wyjaśnia GIS.
Właściciel lokalu może odmówić i nie musi się tłumaczyć
Prawo nie zabrania wstępu zwierząt do zakładów gastronomicznych i sklepów, a właściciel lokalu może, ale nie musi zezwalać na ich przebywanie. Jeśli właściciel restauracji czy pubu nie zgadza się na spędzanie czasu w jego lokalu razem z pupilem, nie musi uzasadniać takiej decyzji.
Inspektorat zwraca uwagę, że często chodzi jednak o troskę o gości z alergiami, czy tych którzy nie czują się komfortowo w towarzystwie psów. Dlatego jeśli przy wejściu do lokalu gastronomicznego nie ma jasnej informacji o możliwości wejścia z psem, warto zapytać o to pracowników.
GIS przypomina również, że to, czy przedsiębiorcy spełniają wymagania, sprawdzają organy urzędowej kontroli żywności, czyli w przypadku restauracji czy sklepu organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej. "Osoba kontrolująca zakład podczas kontroli sprawdzi dokumenty potwierdzające, czy w danym zakładzie produkcji i/lub obrotu żywnością zostały opracowane i są stosowane odpowiednie procedury wewnętrzne" – czytamy.