Problem się rozkręca
  • Łukasz ZboralskiAutor:Łukasz Zboralski

Problem się rozkręca

Dodano: 
Rower elektryczny, zdjęcie ilustracyjne
Rower elektryczny, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Pixabay
Rowery elektryczne to ułatwienie dla seniorów, a jednocześnie nowe poważne zagrożenie na drogach. Zachodnia Europa już to zauważyła. W Polsce nikt jeszcze się nad problemem nie pochylił.

Rowerowy boom trwa zarówno w całej Europie, jak i w Polsce od kilku lat. Coraz więcej osób porusza się rowerami po drogach, a rząd i samorządy tworzą coraz więcej infrastruktury przeznaczonej do takiego ruchu. Unia chętnie wspierała milionami dopłat takie przebudowy w miastach i dopłaca dalej w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Ludzie są z tego zadowoleni. Na przykład w Opolu – jak podawał ratusz – w plebiscycie na najlepsze inicjatywy finansowane z KPO mieszkańcy wskazali, że priorytetem inwestycji dla rozwoju miasta powinna być rozbudowa infrastruktury rowerowej. Dziś w tym mieście jest ok. 120 km dróg rowerowych, a wkrótce jeszcze ich przybędzie.

Od niedawna na drogach rowerowych zwykli rowerzyści bardzo często spotykają też tych, którzy poruszają się ze wspomaganiem. Przybyło użytkowników rowerów elektrycznych. Tylko w 2022 r. sprzedano w Polsce ok. 70 tys. rowerów elektrycznych. Wówczas udział tych rowerów wśród wszystkich wynosił 6 proc. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe szacuje, że do 2026 r. udział rowerów elektrycznych wśród wszystkich rowerów sięgnie już 28 proc. Nasz rynek dla producentów e-bike’ów warty jest już 1,5 mld zł i sprzedaż rośnie w zawrotnym tempie.

Artykuł został opublikowany w 21/2024 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także