"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 17,5 proc. (przy wzroście cen towarów – o 18,8 proc. i usług – o 13,2 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,7 proc. (w tym towarów – o 0,7 proc. i usług – o 0,6 proc.)" – czytamy w komunikacie.
Konsensus rynkowy wyniósł w listopadzie 17,4 proc. r/r. Wcześniej w szybkim szacunku danych GUS podał, że inflacja wyniosła 17,4 proc. w ujęciu rocznym w listopadzie br.
Polacy wydają mniej na prezenty świąteczne przez inflację
Ponad połowa respondentów (54 proc.) wyda w tym roku mniej na świąteczne prezenty – wynika z sondażu. Według badania firmy Kearney, zakupy prezentów w innych miejscach w tym roku deklaruje 36 proc. Polaków. Zakup produktów innych marek zapowiada zaś 26 proc. Co piąty respondent chce wykorzystać nieużywane prezenty od innych osób. Z kolei co trzeci obdaruje mniejszą liczbę osób.
"Podejście konsumentów do celebrowania ważnych dla nich wydarzeń oraz obdarowywania bliskich upominkami ewoluuje wraz ze zmieniającym się światem. Osoby przed 45. rokiem życia coraz większą uwagę przywiązują do kwestii środowiskowych. Już ponad 60 proc. pytanych w tej grupie wiekowej deklaruje, że uważa dawanie podarunków za marnotrawstwo, a 40 proc. decyduje się na samodzielne ich wykonanie" – czytamy w raporcie.
Chęć zadbania o planetę oraz finanse widać także w rosnącej popularności prezentów wykonywanych samodzielnie. 25 proc. respondentów, aby celebrować ważne wydarzenia, przygotowuje dla bliskich posiłki, a 13 proc. wręcza albumy z fotografiami lub elementy wyposażenia domu.
W czwartek wyniki sondażu opublikowało ISBnews.pl.