CPK chce przejąć kontrolę nad Polskimi Portami Lotniczymi

CPK chce przejąć kontrolę nad Polskimi Portami Lotniczymi

Dodano: 
Samolot linii lotniczych LOT
Samolot linii lotniczych LOT Źródło: Flickr / Marcin / CC BY 2.0
Centralny Port Komunikacyjny złożył do UOKiK wniosek w sprawie przejęcia kontroli nad Polskimi Portami Lotniczymi.

"Zgłoszona koncentracja będzie polegać na przejęciu przez Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (CPK), wyłącznej kontroli nad Polskimi Portami Lotniczymi S.A. z siedzibą w Warszawie (PPL)" – czytamy w komunikacie. Wniosek wpłynął 4 kwietnia 2023 r. Sprawa jest w toku.

CPK jest spółką Skarbu Państwa powołaną do przygotowania i realizacji programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski – Portu Solidarność – oraz koordynacji i kontroli realizacji inwestycji towarzyszących, w tym budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.

PPL stoi na czele grupy spółek działających na rynku lotniczym, w tym w zakresie zarządzania infrastrukturą lotniczą i pozalotniczą oraz w zakresie działalności wspomagających.

Już za kilka lat skorzystamy z CPK?

W ostatnich tygodniach pojawiały się medialne doniesienia, że wielka inwestycja stoi pod znakiem zapytania, jednak najnowsze informacje z rządu zdają się przeczyć tym pogłoskom.

– Jeśli chodzi o harmonogram budowy lotniska, to gdzieś w połowie przyszłego roku […] rozpoczynamy już prace budowlane. Mówiąc ściśle: przygotowawcze prace budowlane, czyli – mówiąc popularnie – to wbicie pierwszej łopaty. Choć w całym programie CPK pierwsze wbicie łopaty nastąpi na budowie kolei dużych prędkości pod Łodzią – już nawet w początkach przyszłego roku: styczeń-luty – powiedział Horała w radiowej Jedynce.

Jak dodał, w 2028 r. planowane jest komercyjne otwarcie portu dla pasażerów.

Pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował, że obecnie wariant inwestorski inwestycji został wybrany na odcinku Warszawa- Łódź, na odcinku Łódź-Wrocław.

– Kwestią już prawie że dni jest taki wybór w woj. podkarpackim, czyli to jest odcinek Łętownia-Rzeszów, w przypadku Śląska – to prawdopodobnie w początkach przyszłego roku – podkreślił wiceminister.

Czytaj też:
Państwo stanęło na granicy utraty płynności finansowej? "Próbują to ukryć"
Czytaj też:
Polska branża budowlana jak najszybciej potrzebuje rządowych inwestycji?

Źródło: ISBnews
Czytaj także