"Lotnisko Chopina odprawia 45-50 000 pasażerów dziennie (w szczycie sezonu – prawie 70 000). Według prognoz w 2024 roku odprawi ponad 20 mln pasażerów, czyli ok. 10% więcej niż w roku ubiegłym. To oznacza, że po raz pierwszy w swojej 90-letniej historii przekroczy barierę 20 mln osób odprawionych w ciągu 12 miesięcy" – czytamy w prezentacji zarządu poświęconej 90-leciu stołecznego portu lotniczego im. Chopina.
Ponadto podano, że PPL pracuje nad szczegółowym programem wdrożenia modernizacji mazowieckich portów lotniczych, dzięki którym będzie mógł obsłużyć blisko 40 mln pasażerów rocznie.
Zmiany w strefie Schengen na Lotnisku Chopina
"Zwiększymy liczbę gate'ów w strefie Schengen, co będzie możliwe po przedłużeniu pirsu południowego w stronę dawnego terminalu Etiuda. Zwiększymy liczbę gate'ów w strefie non-Schengen. Dostosujemy większą liczbę stanowisk kontaktowych, czyli rękawów do obsługi samolotów kodu E. Przebudowany zostanie pirs północny, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się część non-Schengen. Zwiększy się liczba gate'ów, jak również dostosowane zostaną stanowiska postojowe tak, aby mogły z nich korzystać większe samoloty, jak B777, czy B787. Dobudowany zostanie nowy procesor sortowni, który obsłuży bagaże pasażerów" – podano w prezentacji.
Planowane jest stworzenie nowej płyty postojowej, gdzie miejsce znajdzie nawet 6 samolotów kodu C. Uzupełniana jest dokumentacja projektowa, aby można było w najbliższym czasie uruchomić przetarg.
"Planowany jest zakup nowych urządzeń do skanowania bagaży podręcznych pasażerów. Taka zmiana znacznie poprawi przepustowość stanowisk kontroli bezpieczeństwa – PPL testował w 2023 r. takie rozwiązanie. Toczy się przebudowa płyty postojowej 5B. Dzięki modernizacji pojawią się stanowiska tzw. przelotowe, które będą dopasowane do różnych maszyn kodu C (A320, B737). Według analiz aktualnie nie ma potrzeby zwiększania limitów środowiskowych. Według wyliczeń PPL inwestycje zakończyłyby się w 2029 r., a ich pełna amortyzacja nastąpiłaby w 2035 r., kiedy wypracowany zostałby dodatkowy zysk rzędu 900 tys. zł" – czytamy dalej.
CPK zacznie działać za 11 lat?
Według oceny ekspertów PPL, 2035 r. jest realnym terminem, kiedy CPK mógłby zacząć funkcjonować – stwierdzono także w prezentacji.
"Podawana wcześniej data 2028 r. była myśleniem życzeniowym, a do tego katastrofalnym w skutkach dla mazowieckich lotnisk. Modernizacja Lotniska Chopina będzie też szansą na rozwój przewoźników tradycyjnych, w tym PLL LOT" – zaznaczono w informacji.
Czytaj też:
Lasek: Oczywiście, że będziemy budowali CPK