Miliardowa pomoc niemieckiego rządu dla stoczni Meyer Werft

Miliardowa pomoc niemieckiego rządu dla stoczni Meyer Werft

Dodano: 
Bundestag
Bundestag Źródło: PAP / Jakub Kaczmarczyk
Komisja budżetowa Bundestagu i komisja budżetowa parlamentu Dolnej Saksonii zgodziły się na udzielenie stoczni Meyer Werft miliardowej pomocy.

Stocznia Meyer Werft z Papenburga działa od 200 lat. Obecnie znana głównie z budowy statków wycieczkowych. Dziś stocznia znajduje się w trudnej sytuacji finansowej – na sfinansowanie budowy nowych statków do końca 2027 roku stocznia musi zdobyć prawie 2,8 miliarda euro. "Kryzys w Meyer Werft nie wynika jednak z braku zamówień. Jeszcze w sierpniu firma odnotowała nawet największe w swojej historii zamówienie na cztery statki wycieczkowe dla Disney Cruise Line. Jednak niektóre umowy dotyczące statków wycieczkowych zostały zawarte przed pandemią koronawirusa i nie przewidują możliwości dostosowania do wzrostu cen energii i towarów. Ponadto, w przemyśle stoczniowym, 80 procent ceny budowy jest zazwyczaj płacone dopiero po dostarczeniu statku. Stocznia musi zatem finansować budowę za pomocą pożyczek" – opisuje Deutsche Welle.

Rząd federalny oraz land Dolna Saksonia zdecydowały, że przejmą łącznie 80 procent udziałów deficytowej stoczni na sumę 400 milionów euro. Ponadto udzielają one poręczeń w wysokości około miliarda euro każdy, aby zabezpieczyć kredyty bankowe. Zaangażowanie państwa ma być ograniczone czasowo, jednak nie ma ustalonej konkretnej daty wyjścia.

Niemcy dbają o swój interes

Polityk SPD ds. budżetu Dennis Rohde powiedział, że stocznia Meyer Werft jest ważnym motorem gospodarki morskiej i pracodawcą dla około 3 500 pracowników, a także dla znacznie ponad 10 000 zatrudnionych w branży dostawczej. Rząd federalny i władze kraju związkowego wspólnie ponoszą teraz odpowiedzialność za wyciągnięcie firmy z trudnej sytuacji finansowej.

Jak podaje agencja DPA na podstawie informacji z kręgów parlamentarnych, rząd Niemiec kieruje się również strategicznym interesem. "W przypadku zaostrzenia się sytuacji geopolitycznej, infrastruktura stoczni mogłaby zostać wykorzystana przez marynarkę wojenną i odegrać istotną rolę w budowie okrętów wojskowych. Rząd spodziewa się jednak, że pod względem ekonomicznym stocznia nadal będzie odnotowywać straty w latach 2025 i 2026, nawet jeśli plan reorganizacji zostanie wdrożony" – podano.

Na pomoc publiczną na stoczni powinna zgodzić się jeszcze UE. "W sprawie ratowania stoczni Meyer Werft Komisja ogłosiła, że prowadzi konstruktywne rozmowy z niemieckimi władzami. Według informacji z Dolnej Saksonii pomoc państwowa w tym przypadku została opracowana w taki sposób, że nie jest prawnie uzależniona od zgody UE. Niemniej jednak, dobrowolnie poinformowano UE o planach" – informuje DPA.

Czytaj też:
Wynik AfD nie pasował do narracji? Magiczne słupki w niemieckiej TV
Czytaj też:
Plan pokojowy Scholza. Jest reakcja Ukrainy

Źródło: Deutsche Welle / DPA
Czytaj także