Autor „Kosmogonii” za umiejętność dostrzeżenia i zapisania w partyturze wiecznego piękna, które towarzyszy wyłanianiu się ładu z chaosu wszechświata – tak nagrodę dla Krzysztofa Pendereckiego zapowiedziała Nina Kowalewska-Motlik, wyłączna przedstawicielka Superbrands w Polsce. Laudację na cześć laureata wygłosił Profesor Marcin Gmys.
Jeden z najwybitniejszych kompozytorów na świecie i najwybitniejszy żyjący polski kompozytor, Krzysztof Penderecki ma w swoim dorobku ponad 100 kompozycji granych w największych salach koncertowych, w tym 4 opery, 8 symfonii, oratoria, 5 nagród Grammy oraz 40 doktoratów honoris causa. Jest honorowym obywatelem wielu miast na całym świecie, honorowym członkiem m.in. Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury, Królewskiej Szwedzkiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii Nauk, Akademii Nauk w Bordeaux, i wielu innych. Obecnie pracuje nad operą zamówioną przez wiedeńską Staatsoper, której premiera ma się odbyć 30 marca 2019 roku w Wiedniu. Krzysztof Penderecki nadal dyryguje największymi orkiestrami na świecie. Był wieloletnim rektorem krakowskiej Akademii Muzycznej, profesorem Yale University School of Music, dyrektorem artystycznym orkiestr NDR (Norddeutscher Rundfunk) i MDR (Mitteldeutscher Rundfunk), dyrektorem Festiwalu Casalsa w Puerto Rico, doradcą festiwalu
w Pekinie i wielu innych prestiżowych instytucji.
W ubiegłych latach Nagroda Honorowa Superbrands trafiała m.in. w ręce polityków: Lecha Wałęsy (jako najsilniejsza polska marka w świecie), Leszek Balcerowicza (za Plan Balcerowicza, dzięki któremu krajowe marki mogą skutecznie konkurować z markami międzynarodowymi) i Jerzego Buzka; społeczników (w 2012 roku statuetkę otrzymała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy),
a ostatnio sportowców: Agnieszki Radwańskiej i Roberta Lewandowskiego (za promowanie wizerunku nowoczesnej marki Polski za granicą).
Po raz szósty w historii Superbrands w Polsce przyznana została nagroda Culture.pl Superbrands, ustanowiona przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Superbrands Polska z myślą o twórcach i instytucjach kultury, które najskuteczniej wspierają obecność polskiej kultury za granicą. Spośród nominacji zgłoszonych przez ekspertów Instytutu Adama Mickiewicza oraz redakcję portalu Culture.pl, laureatów wyłoniła kapituła złożona z dziennikarzy z redakcji kultury dzienników i tygodników opinii: Wprost, Do Rzeczy, Polityki, Tygodnika Powszechnego, Gazety Wyborczej, W Sieci i Rzeczpospolitej oraz dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza i wyłącznego przedstawiciela The Superbrands Ltd. w Polsce.
Nagrodę z rąk Krzysztofa Olendzkiego, dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza, odebrali Lech Majewski oraz w imieniu Muzeum Sztuki w Łodzi, dyrektor Jarosław Suchan.
Kapituła nagrody doceniła Muzeum Sztuki w Łodzi za bardzo ciekawy program wystawienniczy i stworzenie miejsca, w którym publiczność może zaznajamiać się z najbardziej aktualnymi koncepcjami artystycznymi sztuki współczesnej. Kapituła doceniła pomysł i organizację wydarzeń związanych z obchodami stulecia ruchu awangardowego w Polsce oraz ambitną, szeroką i skuteczną promocję na świecie dzieł Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro, a także przywrócenie historycznego kształtu Sali Neoplastycznej zaprojektowanej przez Władysława Strzemińskiego i otworzenie jej na dzieła współczesnych twórców.
Nazwisko Lecha Majewskiego to światowa marka – czytamy w uzasadnieniu kapituły.
To prawdziwy człowiek renesansu, poeta, pisarz, malarz, scenarzysta, kompozytor, ale przede wszystkim znakomity twórca filmowy. Jego niezwykle oryginalna i odważna twórczość zachwyca kinomanów i publiczność na całym świecie. Członek Gildii Reżyserów Amerykańskich i Europejskiej Akademii Filmowej. Filmy Lecha Majewskiego pokazywane były na wielu festiwalach m.in. w Wenecji, Berlinie, Cannes, Rzymie i w Nowym Jorku. Jego wideoarty prezentowane były w wielu prestiżowych muzeach i galeriach świata, na czele z nowojorskim Museum of Modern Art, które zorganizowało indywidualną wystawę retrospektywną artysty.
Wręczenie nagrody Culture.pl Superbrands poprzedził koncert zespołu Vołosi.
Statuetki Superbrands 2016/17 dla najsilniejszych marek w Polsce odebrali przedstawiciele marek: Apart, Atlas, Bosch, Cisowianka, DDP, Factory, Fotojoker, Kaufland, Krakus, Lego, Levi's, Lidl, M1, Martini, Medicover, National Geographic, Onet, Pampers, PKP Intercity, Porcelana Ćmielów, Porta Drzwi, Siemens, Volkswagen, Wirtualna Polska, Zelmer.
Nagrody Created in Poland Superbrands 2016/17 dla najsilniejszych marek stworzonych w Polsce trafiły w ręce reprezentantów: Apart, Atlas, Cisowianka, DOZ, Jedynka, Kinga Pienińska, Krakus, Loyd, M1, Medicover, Mokate, Natura, Onet, PKP Intercity, Porcelana Ćmielów, Porcelana Chodzież, Porta Drzwi, Wirtualna Polska, Zelmer.
Marki – laureatki tytułu Superbrands zostały wyłonione głosami ponad 15 tys. respondentów badania, przeprowadzonego jesienią ubiegłego roku przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia, oraz członków Rady Marek – niezależnego gremium złożonego z blisko pięćdziesięciu ekspertów w dziedzinie marketingu, brandingu i reklamy.
Historie sukcesu nagrodzonych marek trafiły do Albumu Superbrands – wydawnictwa towarzyszącego wszystkim edycjom projektu.
Partnerzy Gali: Culture.pl, Gaspol, ElPadre, EDC
Partnerzy instytucjonalni: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Konfederacja Lewiatan, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA
Partner logistyczny: DPD
Partnerzy medialni: TOK FM, Mediarun, PRoto i Think Tank
Partnerzy strategiczni: AMS, ARC Rynek i Opinia, Corporate Profiles Consulting, CU, Dragon Rouge, Instytut Monitorowania Mediów, KinAds, Kancelaria Prawno-Patentowa Kondrat & Partners
Superbrands to jedyna na świecie niezależna organizacja promującą ideę brandingu poprzez identyfikację, nagradzanie i opisywanie drogi do sukcesu najsilniejszych marek. Powstała w 1994 roku w Wielkiej Brytanii. Obecnie działa w ponad 80 krajach na całym świecie.
Projekt Superbrands jest obecny w Polsce od 2004 roku. W każdej edycji wyłaniani są liderzy wśród marek biznesowych i konsumenckich. Tytuły Superbrands przyznawane są na podstawie wyników corocznych niezależnych badań rynku oraz głosów tzw. Rady Marek - niezależnego gremium ekspertów w dziedzinie marketingu, reklamy i brandingu. Dotychczas odbyło się dziesięć edycji projektu Superbrands Polska. Laureaci dołączyli do elitarnego Klubu Superbrands, a ich marki znalazły się w kolejnych wydaniach Albumu Superbrands. Wyłącznym przedstawicielem Superbrands w Polsce jest firma New Communications.
Więcej informacji na stronach www.superbrands.pl i www.facebook.com/superbrands.polska.