Portal Polskie Radio 24 podał, że metro w Warszawie mogło stracić 11,5 mln zł na najmie reklam w wagonach. Przewoźnik zakładał bowiem możliwość przedłużenia umowy z dotychczasowym najemcą powierzchni reklamowych po starych cenach.
Przedłużenie umowy bez przetargu
Sprawę nagłośniły media. Po tym, jak opublikowano artykuły na temat możliwej niegospodarności, prezydent miasta Rafał Trzaskowski nakazał przeprowadzenie audytu w spółce Metro Warszawskie i ogłoszenie nowego konkursu.
Reklamami w warszawskim metrze od lat zarządza firma Ströer Polska. Realizuje dwa duże kontrakty dla spółki miejskiej Metro Warszawskie. Jeden z nich dotyczy reklamy w wagonach i obowiązywał do końca ubiegłego roku. Druga umowa dotyczy z kolei obsługi powierzchni reklamowych na stacjach podziemnej kolejki i obowiązuje do października tego roku.
Miesięczny zysk warszawskiego ratusza z tytułu umowy na nośniki reklam w metrze to prawie 480 tys. zł netto. Tytułem wynajmu wszystkich nośników, łącznie z tymi na stacjach metra, do magistratu trafia blisko 870 tys. zł netto miesięcznie. Istotny jest fakt, że zapisy w umowach umożliwiają stronom przedłużenie wzajemnych zobowiązań bez przetargu. Kontrakt na reklamy w wagonach można w ten sposób przedłużyć o trzy lata, a na stacjach metra – o sześć.
Straty mogły sięgnąć kilkunastu mln zł
Dziennikarze informowali, że gdyby skorzystano z tych rozwiązań, spółka miejska Metro Warszawskie mogłaby stracić nawet kilkanaście milionów złotych. Kierownictwo spółki zamówiło audyt, by ustalić, jakie rozwiązanie będzie najkorzystniejsze.
Dziennikarze wysłali pytanie do stołecznego ratusza o wyniki kontroli. Biuro prasowe urzędu miejskiego odpowiedziało, że "audyt nie wykazał znaczących uchybień formalnych".
W lutym z reporterami Polskiego Radia 24 rozmawiała rzeczniczka prasowa spółki Anna Bartoń. – Całościowa realizacja zadania audytowego zakończy się w czerwcu. Obecnie prowadzona jest ocena merytoryczna zaproponowanych rozwiązań modernizacyjnych, trwa weryfikacja nośników. Po wykonaniu niezbędnych analiz będziemy mogli w najbliższym czasie poinformować o kolejnych działaniach w tym zakresie – powiedziała.
Władze spółki zdecydowały ogłosić nowy konkurs na obsługę reklam w wagonach metra. Firma Ströer Polska złożyła najkorzystniejszą ofertę – zaproponowała ponad 29 mln zł za trzyletni najem powierzchni. Przychody Metra z tego tytułu wzrosną zatem w skali miesiąca o 65 proc. w porównaniu z poprzednią umową.
Czytaj też:
Zaskakujący apel Orłosia. Chce, by Trzaskowski doprowadził do odwołania festiwalu w OpoluCzytaj też:
Warszawa: Sprofanowana figura NMP wróciła na swoje miejsce