Wiemy, ile Polacy wydadzą na święta. Duży wzrost wydatków

Wiemy, ile Polacy wydadzą na święta. Duży wzrost wydatków

Dodano: 
Ubieranie choinki, zdjęcie ilustracyjne
Ubieranie choinki, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Pexels / Jonathan Borba
Polacy wydadzą na zorganizowanie świąt o 25 proc. więcej niż przed rokiem, średnio będzie to 1441 zł na osobę, wynika z badania BIG InfoMonitor.

O 28 proc. wzrośnie budżet na prezenty – z 431 do 522 zł. Z kolei na zastawienie świątecznego stołu pójdzie 499 zł, czyli o 17 proc. więcej r/r, zaś na wyjazdy, czyli paliwo lub bilety średnio 130 zł (67 proc. więcej). Na choinkę i ozdoby, w które zamierza inwestować w tym roku 54 proc. ankietowanych, Polacy wydadzą 74 zł (wzrost o 21 proc.), a środki czystości to średnio koszt 58 zł (12 proc.). "Inne wydatki" pochłoną 128 zł wobec 109 zł przed rokiem, podano.

"Wzrost wydatków, to jednak niestety nie tylko wynik większego optymizmu czy wzrostu dochodów, lecz częściowo rezultat systematycznie rosnących cen, które według ostatnich danych GUS za listopad podwyższyły się r/r o 6,6 proc. Właśnie ze względu na inflację połowa Polaków (51 proc.) planuje zresztą zrezygnować z jakichś dotychczasowych wydatków świątecznych" – powiedział główny analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK) Waldemar Rogowski, cytowany w komunikacie.

Finansowe bezpieczeństwo?

Jak wynika z badania, poczucie finansowego bezpieczeństwa ma połowa z nas, a 47 proc. badanych przyznaje, że odczuje skutki poniesionych z tej okazji nadmiernych wydatków, nawet do końca marca. Dla jednej trzeciej wiąże się to z wyrzeczeniami, a część znajdzie się z tego powodu w finansowych tarapatach, choć tym razem o poważniejszych kłopotach mówi 12 proc. Polaków wobec aż 18 proc. przed rokiem, podano.

Zebrane w badaniu dla BIG InfoMonitor dane pokazują też, że odsetek tych, którzy zamierzają urządzić Boże Narodzenie równie wystawnie jak zwykle wzrósł z 56 proc. w roku 2022 do 64 proc. w roku 2023. Jednocześnie o 8 proc. spadła liczba osób, zmuszonych spędzać je skromniej.

Zdecydowanej większości badanych uda się sfinansować świąteczne zakupy z bieżących dochodów. Nieznacznie więcej osób niż przed rokiem – 16 proc. sięgnie po oszczędności. 3 proc. wobec 1 proc. w ub.r. skorzysta z zakupów z odroczonym terminem płatności, szczególnie wybierając prezenty. Kolejne 3 proc. przełoży na później planowane wcześniej poważne wydatki. 2 proc. respondentów stwierdziło, że właśnie z powodu organizacji świątecznych spotkań przesunie na kolejny miesiąc płatność bieżących rachunków.

Wydatki na Święta, kto sięgnie po kredyt?

"Pocieszający jest fakt, że w celu sfinansowania świąt jedynie 2,4 proc. badanych zapowiada, że sięga po kredyty i pożyczki. Ale czy na pewno deklaracje idą w parze z działaniami? Ze statystyk BIK wynika, że każdego roku w listopadzie i grudniu Polacy zaciągają ponad 60 proc. więcej kredytów ratalnych niż średnio w dziesięciu pozostałych miesiącach roku. W ujęciu wartościowym wzrost sięga 30 proc." – powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Z badania wynika też, że 12 proc. Polaków nie ma zwyczaju kupować prezentów na święta, a 28 proc. badanych zamierza ograniczyć swoje prezentowe zakupy wobec 52 proc. przed rokiem. Wydatki na prezenty można potraktować jako swego rodzaju wskaźnik optymizmu konsumentów. Im większa przewaga budżetu na prezenty nad wydatkami na żywność, tym lepsza ocena bieżącej sytuacji, podano.

Zlecone przez BIG InfoMonitor świąteczne badanie pokazało też, że w 2023 roku największa grupa Polaków (32 proc.) zadeklarowała, że większość prezentów kupi przez internet, a 11 proc., że wyłącznie w ten sposób. Systematycznie spada odsetek osób, które kupują prezenty jedynie w sklepach stacjonarnych: z 15 proc. w 2021 r., przez 13 proc. w 2022, do 11 proc. w aktualnym badaniu. Zdecydowanie najliczniejszą grupą osób, które świąteczne upominki zakupią stacjonarnie są respondenci w wieku 55+. 41 proc. z nich zadeklarowało, że w tradycyjnych sklepach kupi większość lub wszystkie prezenty, wskazano także w materiale.

Badanie Quality Watch "Wydatki świąteczne i Sylwestrowe Polaków" dla BIG InfoMonitor zostało wykonane w dniach 1-4 grudnia 2023, metodą CAWI wśród reprezentatywnej grupy Polaków w wieku 18+, próba 1078 osób.

Czytaj też:
"Zdobyczny" karp, sztuczne drzewko, pomarańcze. Boże Narodzenie w dobie PRL
Czytaj też:
Krótka historia świątecznych kartek. Życzenia wczoraj i dzisiaj. Jakie wysłać?

Opracował: Jan Fiedorczuk
Źródło: ISBnews
Czytaj także