Patriotyzm na zakupach
  • Edyta HołdyńskaAutor:Edyta Hołdyńska

Patriotyzm na zakupach

Dodano:   /  Zmieniono: 
 
Obcojęzyczne nazwy firm zaczynają odchodzić do lamusa, bo to te swojskie przyciągają dziś konsumentów najbardziej

Nie tylko opłacanie podatków w Polsce, lecz także decyzje na zakupach mają ogromne znaczenie dla rodzimej gospodarki. Patriotyzm to nie tylko wpajanie historycznej wiedzy i przekazywanie tradycji młodszym pokoleniom.

– Pytanie o nowoczesny patriotyzm wraca do nas na każdych zajęciach – mówi Piotr Trudnowski z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, który prowadzi Akademię Nowoczesnego Patriotyzmu w szkołach średnich. – Staramy się wskazywać na trzy ścieżki takiej nowoczesnej postawy patriotycznej. Pierwsza to kultura pamięci, czyli poznawanie i odświeżanie dziedzictwa kulturalnego i historycznego Polski, ale też lokalnych ojczyzn. Druga to samorządność, czyli zaangażowanie w sprawy lokalne i zmienianie rzeczywistości wokół. Trzecia to właśnie patriotyzm gospodarczy: promowanie miejscowych przedsiębiorców czy produktów regionalnych. Zaproponowaliśmy je właśnie dlatego, że widzimy, iż brakuje pomysłów na patriotyzm dnia codziennego – opowiada Piotr Trudnowski.

I to właśnie o gospodarczej odmianie patriotyzmu słychać ostatnio coraz częściej. Chodzi o to, że wydając pieniądze na polski produkt, jednocześnie zarabiamy, bo pomnażamy w ten sposób PKB. Z kolei sięgając w sklepie po zagraniczne produkty, przyczyniamy się do zmniejszania PKB. To jeden z 20 powodów, przez które Polacy zarabiają mniej niż ich sąsiedzi zza zachodniej granicy. (...)

Cały artykuł dostępny jest w 13/2016 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także