Jak donoszą fińskie media, powołując się na informacje ze służby granicznej, w pierwszej kolejności zostanie wzniesione ogrodzenie testowe. Jego budowa rozpoczęła się w poniedziałek, 27 lutego, wycinką drzew po obu stronach przejścia granicznego od fińskiej strony Imatry.
W marcu pracownicy ruszą z budową drogi, a później postawią system kontroli technicznej. Ogrodzenie ma stanąć do końca czerwca 2023 roku. Będzie to wersja testowa o długości trzech kilometrów.
Testy zapory
Następnie mur zostanie przetestowany pod kątem wytrzymałości na mróz, śnieg i teoretyczny napływ ludności ze wschodu. Należy zauważyć, że punkt kontrolny Imatra jest jednym z najbardziej wysuniętych na południe na granicy Finlandii i Federacji Rosyjskiej i prowadzi do rosyjskiego miasta Swetogorsk.
W sumie budowa będzie kosztować sześć milionów euro. Suma ta obejmuje również odszkodowania dla właścicieli działek, na których terytorium realizowana jest budowa muru.
Ogrodzenie testowe będzie miało trzy metry wysokości, a na szczycie znajdzie się drut kolczasty. Wyposażone będzie również w kamerę monitoringu z możliwością obserwacji nocnej, oświetlenia i dynamiki w najważniejszych obszarach.
Sąsiedzi odgradzają się od Rosji
Kilka miesięcy wcześniej fiński rząd ogłosił chęć budowy ogrodzenia wzdłuż granicy z Rosją. Kraj chce zrealizować taki projekt na odcinku 260 z 1300 kilometrów granicy z Federacją Rosyjską.
Litwa i Łotwa zbudowały już ogrodzenie na granicy z Rosją. Litwini zakończyli swój projekt w 2017 roku, a Łotysze - w 2019 roku.
Polska planuje budowę ogrodzenia na granicy z Obwodem Kaliningradzkim. Warszawa chce wykorzystać udane doświadczenia z budowy takiego obiektu na granicy z Białorusią. Decyzja w tej sprawie zapadła w listopadzie 2022 roku.
Czytaj też:
Pierwszy odcinek zapory elektronicznej na granicy polsko-białoruskiej otwartyCzytaj też:
Wiceszef MSWiA o budowie zapory na granicy: Prewencyjny charakter