Dwa największe miasta w Polsce połączone drogą ekspresową. Otwarto nowy odcinek

Dwa największe miasta w Polsce połączone drogą ekspresową. Otwarto nowy odcinek

Dodano: 
Otwarty odcinek trasy S52 w Krakowie
Otwarty odcinek trasy S52 w Krakowie Źródło: GDDKiA
Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała północną obwodnicę w postaci trasy S52 – podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

"Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego" – czytamy w komunikacie GDDKiA.

twitter

Kraków i Warszawa połączone drogą ekspresową S7

Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzono ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniono kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku mają zakończyć się późną wiosną.

"Oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 roku" – czytamy dalej w komunikacie.

Jak podkreśla GDDKiA, 25 km to łączna długość obu udostępnionych dziś ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu.

Dofinansowanie i koszty budowy

Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Air Sanayi nşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Air Sanayi nşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Czytaj też:
Otwarto kolejny odcinek zakopianki. Od Krakowa do Nowego Targu dwa pasy

Opracował: Damian Cygan
Źródło: ISBnews
Czytaj także