Według autorów raportu obecnie jesteśmy świadkami dynamicznych zmian na rynku telewizyjnym i reklamowym. Przez media społecznościowe oraz serwisy streamingowe coraz mniej mówi się o konsumowaniu tradycyjnego kontentu telewizyjnego, a coraz częściej – o konsumowaniu stricte kontentu wideo.
Ponad połowa Polaków codziennie ogląda telewizję
Badanie, które zostało przeprowadzone w II kw. 2025 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1004 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat, wykazało, że telewizję każdego dnia ogląda 53,4 proc. respondentów, natomiast 10 proc. nie robi tego w ogóle.
Częściej odpowiedź "codziennie" wybierają kobiety niż mężczyźni (57,2 proc. vs. 49,4 proc.). Ponadto taką postawę deklarują przede wszystkim osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich – 84,6 proc.), z miesięcznymi dochodami netto w przedziale 1000-2999 zł (64,4 proc.), z wykształceniem średnim (57,7 proc.) oraz z miast liczących od 100 tys. do 199 tys. mieszkańców (62,1 proc.).
Z kolei 24,3 proc. ankietowanych deklaruje, że tradycyjną telewizję ogląda kilka razy w tygodniu. 11,8 proc. uczestników badania robi to rzadziej niż raz w tygodniu. Natomiast 9,9 proc. respondentów nie zajmuje się tym w ogóle, a 0,6 proc. – nie pamięta, czy to robi.
Wideo na życzenie i przewaga YouTube'a
Zdaniem autorów badania, trend odchodzenia od tradycyjnej telewizji dotyczy w pierwszej kolejności młodszych grup wiekowych. Jednak upowszechnianie się różnego rodzaju platform z atrakcyjnymi treściami wideo dostępnymi na życzenie spowoduje postępującą dywersyfikację. W efekcie coraz trudniej będzie docierać do odbiorców, również do starszych segmentów wiekowych.
– YouTube i platformy streamingowe to główni konkurenci linearnej telewizji. O ich przewagach decydują przede wszystkim dwa czynniki, tj. dostępność treści na życzenie, bez konieczności dostosowywania planów do ramówki telewizyjnej, a także jakość i atrakcyjność oferowanych treści – tłumaczy Beata Komosa-Trzaska, współautorka raportu z Hybrid Europe.
Czytaj też:
Sondaż: Polacy ocenili wiarygodność TVP, TVN i Polsatu
Polecamy Państwu „DO RZECZY+”
Na naszych stałych Czytelników czekają: wydania tygodnika, miesięcznika, dodatkowe artykuły i nasze programy.
Zapraszamy do wypróbowania w promocji.

