UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile

Dodano: 
Salon T-Mobile, zdjęcie ilustracyjne
Salon T-Mobile, zdjęcie ilustracyjneŹródło:Flickr / Mike Mozart / CC BY 2.0
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

"UOKiK otrzymywał skargi na płatne serwisy aktywowane z wykorzystaniem usługi direct billing - wielu konsumentów skarży się na przypadkowe uruchomienie płatnych serwisów podczas przeglądania internetu, np. przez kliknięcie w reklamę. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10% obrotu" – czytamy w komunikacie Urzędu.

Wątpliwości prezesa UOKiK budzi brak weryfikacji przez operatora, czy do zamówienia płatnych usług doszło za wyraźną i świadomą zgodą konsumenta.

Komentarz prezesa

– Zgodnie z dobrym obyczajem, pobieranie dodatkowych opłat jest możliwe tylko na podstawie uprzedniej, wyraźnej woli konsumenta. Takim potwierdzeniem może być wpisanie hasła lub numeru PIN, odesłanie SMS-a. Operator powinien stosować taki mechanizm uwierzytelniający, aby nie dochodziło do przypadkowej aktywacji. Niewystarczające jest w tym zakresie bazowanie jedynie na informacjach od kontrahentów prowadzących strony internetowe, na których dochodziło do rzekomych aktywacji – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Zarzuty prezesa UOKiK dotyczą ponadto:

  • Niepotwierdzania konsumentom warunków zawarcia umowy o świadczenie usługi "Zamów z T-Mobile" na trwałym nośniku;
  • Udzielania niepełnych odpowiedzi na reklamacje – T-Mobile nie odnosił się do zastrzeżeń abonentów, nie weryfikował okoliczności aktywacji usługi. Tym samym operator mógł naruszyć dobre obyczaje;
  • Braku na rachunkach danych, które umożliwiłyby zorientowanie się konsumentowi co to za usługi i który podmiot je świadczy - pojawiały się jako: inne opłaty – zakupy elektroniczne/usługi elektroniczne, usługi premium – diect billing. Operator nie zawsze wskazywał nazwy aktywowanych usług, kto je świadczy, tym samym konsument może nie wiedzieć za co płaci.

"Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10% ubiegłorocznego obrotu" – podsumowano.

Usługi sieci T-Mobile i Heyah dostępne są na blisko 100% powierzchni Polski. Pierwszym współzałożycielem, a obecnie jedynym właścicielem T-Mobile Polska jest grupa Deutsche Telekom.

Czytaj też:
Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec Vinted.pl
Czytaj też:
UOKiK ostrzega osoby planujące wziąć kredyt na zakup mieszkania

Źródło: ISBnews
Czytaj także