Od piątkowego poranka firmy na całym świecie zgłaszają problemy z działaniem usług i programów Microsoftu. Wiele lotnisk na całym świecie zostały sparaliżowanych. Problemy odnotowano także na brytyjskiej kolei, a także w wielu bankach.
Kłopoty nie ominęły również Polski. Klienci banków PKO BP oraz Santandera zgłaszają problemy z dostępem do swoich kont. Pierwsze alerty pojawiły się w piątek rano i rosły w lawinowym tempie. Według serwisu downdetector.pl najwięcej problemów dla klientów Santander Banku powodują płatności kartami.
Z kolei użytkownicy bankowości internetowej PKO BP wskazują na problemy z przelewami i dostępem do bankowości elektronicznej i mobilnej. Bank jednak nie potwierdza tych informacji. "Awaria nie dotyczy PKO Banku Polskiego, nie ma wpływu na bieżące działanie banku. Sytuacja jest stabilna, a eksperci ds. bezpieczeństwa na bieżąco monitorują sytuację" – zapewnia PKO BP. Również Santander Bank wskazuje, że nie działa infolinia, ale w płatności kartami i bankowości mobilnej nie występują istotne problemy.
Minister uspokaja
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że sytuacja w Polsce jest pod kontrolą i wszelkie "systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie".
"Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju" – poinformował na swoim koncie na platformie X.
Globalna awaria
Do przerw w działaniu systemów informatycznych doszło w wielu krajach na całym świecie, m.in. na lotnisku w Berlinie w Niemczech, na Giełdzie Papierów Wartościowych w Londynie, w Google Cloud i na lotnisku Gatwick w Wielkiej Brytanii.
Utrudnienia dotknęły także koleje. Największa brytyjska spółka kolejowa, do której należą Southern, Thameslink, Gatwick Express i Great Northern, ostrzegła pasażerów, że mogą spodziewać się utrudnień z powodu "rozległych problemów informatycznych”.
W międzyczasie wszystkie loty kilku największych amerykańskich linii lotniczych, w tym Delta, United i American Airlines, zostały uziemione z powodu "problemu z komunikacją”.
Czytaj też:
Globalna awaria Microsoft. Gawkowski: W Polsce systemy działają płynnie