Rada Ministrów przyjęła nową uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030", przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 – przekazła we wtorek Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Pierwszy etap lotniska i kolei
Nowy harmonogram zakłada, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią.
Przewidziano też zaawansowane prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu "Polska w 100 minut" docelowo dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy ok. 100 minut.
Koszt 131 miliardów do 2032 roku
Według dokumentu zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu pieniędzy, którymi dysponuje Skarb Państwa, "pieniędzy unijnych", a także środków zewnętrznych, w tym długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK.
W uchwale Rady Ministrów zwrócono, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona ma zostać rentowność przedsięwzięcia.
W komunikacie KPRM napisano również, że w porcie będzie terminal pasażerski, umożliwiający osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie. Inwestycja obejmie też poszerzenie do trzech pasów autostrady A2 między Warszawą a Łodzią.
Czytaj też:
Ważna decyzja CPK. Zrezygnowano z zagranicznego inwestora