Inwestycja o wartości 2 miliardów złotych została zrealizowana przez konsorcjum Budimex i DEME Dredging na zlecenie spółki Baltic Hub. Nowy terminal powstał w całości na wodzie, powiększając terytorium Polski o 36 hektarów.
Nowoczesna infrastruktura morska
Terminal T3 to przedłużenie istniejących terminali T1 i T2. Powstał jako sztuczna wyspa, połączona z głębokowodnym nabrzeżem o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz placem kontenerowym o powierzchni 36 hektarów. Budowa rozpoczęła się w październiku 2022 roku i trwała nieprzerwanie przez ponad dwa lata.
Jak podał wykonawca, w trakcie realizacji zużyto ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m sześc. betonu i 4,3 mln sześc. piasku. Projekt obejmował również pogłębienie dna morskiego oraz montaż specjalistycznych urządzeń przeładunkowych.
Więcej kontenerów, większe możliwości
Według obliczeń podanych przez wykonawcę inwestycji, dzięki T3 możliwości przeładunkowe Baltic Hub wzrosną o 50 proc., osiągając poziom 4,5 mln TEU rocznie. Tym samym Gdańsk zbliżył się do ścisłej europejskiej czołówki największych portów zajmując ósme miejsce – tuż za portami w Bremenhaven, Algeciras i Walencji.
Terminal wyposażono w 7 suwnic STS (Ship-to-Shore), każda o wysokości do 140 metrów i wadze niemal 2 tys. ton. Dodatkowo zainstalowano 20 półautomatycznych suwnic RMG, sterowanych zdalnie. Sprzęt został sprowadzony drogą morską z Chin.
Inwestycja o znaczeniu strategicznym
Budowa terminalu miała nie tylko charakter techniczny, lecz także gospodarczy i środowiskowy. Według informacji przekazanych przez wykonawcę zastosowano nowoczesne technologie ograniczające hałas i wpływ prac na życie morskie, a także specjalne betony zmniejszające emisję CO2.
– Terminal T3 to projekt o strategicznym znaczeniu dla Gdańska i całej Europy Środkowo-Wschodniej. To impuls rozwojowy nie tylko dla portu, ale i dla całej polskiej logistyki – podkreśla Cezary Łysenko z zarządu Budimeksu.
Dzięki rozwojowi Baltic Hub, Polska może liczyć na większe wpływy z ceł i VAT. Jak wskazuje Business Insider powołujący się na dane Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, w 2023 r. Skarb Państwa z samego unijnego cła rozliczanego w portach morskich otrzymał 3 mld zł, a dodatkowo 6,2 mld zł tytułem VAT.
Czytaj też:
Ważny wniosek ws. CPK złożony. Chodzi o dofinansowanieCzytaj też:
Tankowiec płynący do Rosji osiadł na mieliźnie u wybrzeży Szwecji
Polecamy Państwu „DO RZECZY+”
Na naszych stałych Czytelników czekają: wydania tygodnika, miesięcznika, dodatkowe artykuły i nasze programy.
Zapraszamy do wypróbowania w promocji.