Polaków zapytano, czy zakazać sprzedaży "małpek" z wódką. Są wyniki sondażu

Polaków zapytano, czy zakazać sprzedaży "małpek" z wódką. Są wyniki sondażu

Dodano: 
Alkohol, zdjęcie ilustracyjne
Alkohol, zdjęcie ilustracyjne Źródło: PAP / Leszek Szymański
Wódka w małych butelkach jest za bardzo dostępna zdaniem 57 proc. respondentów. 45 proc. zgadza się z postulatem wprowadzenia zakazu sprzedaży "małpek".

W Polsce wysokość podatku akcyzowego od piwa i wódki jest zgodna z dyrektywą unijną, określającą stawki minimalne akcyzy na wyroby alkoholowe. Dodatkowo, od 2021 r. alkohol w opakowaniach o małej pojemności do 300 ml jest obłożony dodatkową opłatą, powszechnie nazywaną "opłatą małpkową".

Mimo tego blisko połowa Polaków i Polek jest zdania, że podatki i opłaty od wódki w małych opakowaniach o pojemności 90, 100 i 200 ml, czyli tzw. małpek, powinny być jeszcze wyższe. Tak wynika z grudniowych badań SW Research przeprowadzonych na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Ponad połowa respondentów (57,1 proc.) przyznała, że "małpki" z wódką są za bardzo dostępne, a tylko 4 proc. stwierdziło, że są za mało dostępne. Jedynie 10 proc. badanych uznało, że ceny "małpek" są bardzo wysokie.

45 proc. osób popiera całkowity zakaz sprzedaży "małpek" z wódką, a 46 proc. opowiada się za podwyższeniem podatków i opłat od alkoholu w opakowaniach o małej pojemności. Przeciwnego zdania jest 28 proc. pytanych.

61 proc. badanych uważa, że "małpki" są dla alkoholików

Z badań wynika, że "małpki" pije się najczęściej przy sklepach, a najrzadziej w domu. 78 proc. respondentów widziało osoby spożywające alkohol w ten sposób w okolicach sklepu, a 25 proc. przed lub w trakcie pracy.

Zaskakujący jest fakt, że cztery na dziesięć osób (39 proc.) uważa, że "małpki" są produktem dla nastolatków, którzy chcą spróbować mocnego alkoholu. Z kolei 61 proc. twierdzi, że to produkt dla osób z problemem alkoholowym.

Polacy w większości (74 proc.) są przekonani, że spożywanie "małpek" z wódką powoduje ryzyko uzależnienia i sprzyja regularnemu piciu (70 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 10-11 grudnia 2024 r. przez firmę badawczą SW Research w formie wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 805 ankiet na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków, w wieku 18-65 lat.

Czytaj też:
Po jaki alkohol najczęściej sięgają Polacy? Dane nie pozostawiają złudzeń

Opracował: Damian Cygan
Źródło: ISBnews
Czytaj także