KrajCBA kontroluje Syrenkę. Plany były ambitne, ale nic z nich nie wyszło

CBA kontroluje Syrenkę. Plany były ambitne, ale nic z nich nie wyszło

Agenci CBA
Agenci CBA / Źródło: cba.gov.pl
Dodano 5
CBA zainteresowało się programem Syrenka, który miał położyć fundamenty pod odrodzenie się polskiego przemysłu samochodowego. Okazuje się, że chociaż dofinansowanie zostało przyznane, to wciąż nie ma efektów programu w postaci samochodu.

W 2013 roku konsorcjum prywatnej spółki i Przemysłowego Instytutu Motoryzacji złożyło do NCBiR wniosek o dofinansowanie projektu w wysokości blisko 4,5 mln zł. W 2016 r. projekt miał być zakończony i miały być widoczne konkretne efekty czyli reaktywacja polskiej „kultowej” marki motoryzacyjnej Syrena. Konsorcjum miało zbudować od podstaw polski pojazd przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz wdrożyć jego małoseryjną produkcję.

Funkcjonariusze CBA rozpoczęli kontrolę w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (instytucji pośredniczącej) w zakresie zgodności z przepisami prawa podjęcia i realizacji decyzji o udzielenie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, wsparcia finansowego na realizację przedsięwzięcia pilotażowego NCBiR - Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej. Kontrola będzie dotyczyła w szczególności realizowanego w ramach tego przedsięwzięcia projektu „Reaktywacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego – wdrożenie pojazdu osobowego Syrenka”.

Głównym celem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 był rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. POIG finansowany był w 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w pozostałych 15 proc. ze środków budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Instytucją Zarządzającą w trakcie realizacji POIG było Ministerstwo Rozwoju a rolę Instytucji Pośredniczącej w tym przypadku pełniło NCBiR. Wybór projektów musiał przebiegać w trybie konkursowym.

Kontrola CBA ma na celu ustalenie m.in. czy dofinansowanie tego przedsięwzięcia było prawidłowe. Kontrolerzy CBA zbadają także inne decyzje o udzieleniu wsparcia finansowego przez NCBiR objęte zakresem kontroli. Na realizację wszystkich projektów w ramach przedsięwzięcia pilotażowego - Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej NCBiR udzielił wsparcia w wysokości ponad 435 mln zł, zawierając łącznie 41 umów o wykonanie i finansowanie poszczególnych projektów.

/ Źródło: cba.gov.pl
/ kga
 5
  • riPOsta IP
    Za PO było państwo teoretyczne , a wraz z państwem także projekty.
    Wszystko było ustawione pod jeden cel,- dobrać się do pieniędzy i stanowisk.
    W Warszawie w tym czasie wybudowano jeden most, być może nie byłoby go także , gdyby działania w tym względzie nie rozpoczęto za Lecha Kaczyńskiego.
    Z POzostałych nowych mostów w planach jest tylko miraż kładki. Dlaczego miraż? Bo jest tylko w planach.
    Dodaj odpowiedź 12 2
      Odpowiedzi: 0
    • cesia IP
      Bo SYRENKA to idea, a nie samochód. Małostkowe tym razem to CBA.
      Dodaj odpowiedź 5 9
        Odpowiedzi: 0
      • WESLEY UNDERHILL IP
        My podatnicy płacimy wysokie podatki, po to, by banda różnych cwaniaków mogła załatwić sobie dotacje na wyimaginowane przedsięwzięcia, które faktycznie służą do wyłudzenia naszych pieniędzy. Dotyczy to także rolnictwa. Wszelkie dotacje to patologia i wyzysk ciężko pracującego społeczeństwa przez polityków.
        Dodaj odpowiedź 14 1
          Odpowiedzi: 0
        • sikorka bogatka IP
          nooo, Syrenkę jest bardzo trudno "kontrolować" to wie każdy kto POsiadał to auto
          Dodaj odpowiedź 19 3
            Odpowiedzi: 0
          • Kolejny "niewielk"i przekręcik po-zsl IP
            Takich "niewielkich" aferek będą setki po wyborach samorządowych. Przegranych przez żydokomunę po-zsl-sld-n
            Dodaj odpowiedź 27 9
              Odpowiedzi: 0

            Czytaj także