Horała wypunktował Tuska ws. CPK. "Jak zwykle manipuluje"

Horała wypunktował Tuska ws. CPK. "Jak zwykle manipuluje"

Dodano: 
Marcin Horała
Marcin Horała Źródło:PAP / Tomasz Gzell
Marcin Horała, odpowiedzialny w rządzie PiS za projekt CPK, skomentował wpis premiera Donalda Tuska poświęcony tej inwestycji.

Trwają spekulacje na temat przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. Politycy Prawa i Sprawiedliwości przekonują, że budowa lotniska w Baranowie oraz związane z nią inwestycje kolejowe to projekty strategiczne, które przyczynią się do rozwoju kraju. Mają też wymiar związany z bezpieczeństwem. Z kolei strona rządowa mówi o potrzebie przeprowadzenia audytu. Na podstawie jego wyników chce podjąć decyzję, co do przyszłości inwestycji. Takie deklaracje składa m.in. Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, choć wielu podejrzewa, że rzekome negatywne wyniki audytu będą podstawą do anulowania inwestycji.

W środę szef rządu opublikował wpis poświęcony inwestycji. "Debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu. PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął" – stwierdził Donald Tusk. Premier dodał, że "równie dobrze można dyskutować o jakości elektrycznych aut Izera".

Horała: Tusk manipuluje. Oto fakty

Wpis Tuska wywołał falę komentarzy. Odniósł się do niego m.in. były pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała (pełnił tę funkcję w rządzie Mateusza Morawieckiego).

Polityk przekonuje, że "Tusk jak zwykle manipuluje, żerując na ignorancji swoich wyznawców". Następnie w punktach streścił to, co się udało w obszarze CPK przed 13 grudnia.

"Przeprowadzone wszystkie badania, formalności i zgody dla lotniska: master plan, zatwierdzony plan generalny, decyzja środowiskowa (samo postępowanie o DUŚ z inwentaryzacją środowiskową to w polskich realiach bywa kilka lat przy dużych inwestycjach), złożony wniosek o decyzję lokalizacyjną. Wbiliśmy 'pierwszą łopatę;, rozpoczęły się przygotowawcze prace budowlane na terenie lotniska. Ponad 1300 ha gruntów zostało dobrowolnie zakupionych, 80 proc. właścicieli nieruchomości zabudowanych zgłosiło się do programu. Pozyskaliśmy ofertę inwestora strategicznego – konsorcjum Vinci i IFM gotowego zainwestować do 8 mld zł w zamian za mniejszościowe udziały w lotnisku" – wylicza Horała.

"Tylko nie zepsuć"

Dalej wskazuje, że "konsorcjum architektoniczne Foster & Partners przedstawiło już projekt koncepcyjny, projekt budowalny będzie gotowy wiosną 2024". Ponadto nastąpiło rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu dużych prędkości w Łodzi – palowanie fundamentów, rozstrzygnięty przetarg na komorę startową maszyny TBM.

"Jest decyzja środowiskowa na linię kolejową Warszawa – CPK – Łódź. 8. 450 km linii kolejowych w projektowaniu, 1500 km w STEŚ. Zabezpieczone finansowanie do 2030 roku w wieloletnim planie finansowym (całkowity CAPEX 150 mld, z czego ok. 40 mld lotnisko. Zaangażowanie finansów publicznych ok. 70 mld, z czego samo lotnisko ok. 8 mld). Pozyskaliśmy już blisko 0,5 mld środków unijnych. CPK obecnie to wiodąca w EŚW grupa kapitałowa o wartości ponad 10 miliardów zarządzająca aktywami lotniskowymi, kolejowymi i budowlanymi. Rekordowy harmonogram jest dotrzymywany a większość żmudnej, trudnej i niewidocznej dla laika pracy niezbędnej przed fizyczną budową – wykonaną" – opisuje poseł PiS.

Marcin Horała podsumowuje: "Tylko nie zepsuć i kontynuować".

Czytaj też:
Rząd zatrzyma CPK? "Mamy wystarczającą liczbę lotnisk"

Źródło: X
Czytaj także